Tilbake til søkeresultatene

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Alternativ tittel: Teaching quality

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektnummer:

328950

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske heldagsskolen som arena for lærernes profesjonsutvikling. Problemstillingen for prosjektet undersøkes gjennom tre studier som ser på ulike sider av heldagsskolen og profesjonell utvikling i heldagsskolen. Studie en er utformet som en litteraturgjennomgang hvor begrepet heldagsskole undersøkes. Studie to undersøker hvordan heldagsskolen organisatorisk brukes som ramme for lærernes profesjonelle utvikling, og studie tre undersøker hvilke erfaringer skolelederne har med utforming og gjennomføring av heldagsskolen. Kunnskap fra de ulike studiene viser hvordan en ytre og indre utforming av skolen får betydning utvikling av profesjonell pedagogisk praksis, og hvordan skoleledere og lærere erfarer heldagsskolen som ramme for profesjonell utvikling. Teoretisk rammeverk for doktorgradsprosjektet er profesjonelle fellesskap og profesjonsutvikling, og skolekulturer som ramme for profesjonsutviklingen. Videre kobles profesjonsutvikling til kunnskapsformer i profesjonell utvikling. Disse teoretiske perspektivene bidrar sammen med tidligere forskning på feltet som teoretisk linse i arbeidet med å analysere og undersøke empirisk heldagsskolen som ramme for lærernes profesjonelle utvikling. Doktorgradsprosjektet er et samarbeid mellom Haugesund kommune og Høgskolen på Vestlandet (HVL).

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i lys av begrepet undervisningskvalitet. Kontekst for forskningen er et prosjekt med heldagsskole på 1.-4. trinn ved en middels stor barneskole i Haugesund skoleårene 21/22 og 22/23. Målet for forskningen er å identifisere og utforske ulike aspekt ved begrepet undervisningskvalitet gjennom ulike metodiske tilnærminger i prosjektperioden for heldagsskolen. Heldagsskolen har som mål å realisere de faglige intensjonene i Haugesund kommunes strategiplan for skole. Rent praktisk er det lagt opp til at heldagsskolen ved å gi rom for utvidet undervisningstid og lengre undervisningsøkter skal bidra til fordypning og dybdelæring i de ulike fag. Dette vil ha implikasjoner for lærernes undervisningspraksis og elevenes læringserfaringer, og vil i doktorgradsprosjektet undersøkes i lys av begrepet undervisningskvalitet. I koblingen mellom heldagsskole prosjektet og doktorgradsprosjektet vil en sentral faktor være å ha et tett samarbeid hvor forskeren er tett på den pedagogiske praksisen, både på klasseromsnivå og i ledergruppens arbeid. Heldagsskole prosjektet og doktorgradsprosjektet vil gjensidig kunne bidra til utvikling av kunnskap om skolen og slikt sett ha nytte av hverandre. Prosjektet med heldagsskole og doktorgradsprosjektet er forankret både politisk og administrativt i Haugesund kommune. Begge prosjektene vil kunne belyse viktige sider av den pedagogiske praksisen og kunne gi nye perspektiver som er viktige i den videre utviklingen av grunnskoleområdet i Haugesund.

Budsjettformål:

REKRUTTERING-REKRUTTERING