Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Pre-project of a one-stop-shop solution for implementing and managing sustainable autonomous bus infrastructure

Alternativ tittel: Forprosjekt for en one-stop-shop-løsning for implementering og styring av bærekraftig autonom buss-infrastruktur

Tildelt: kr 0,35 mill.

Byer dekker 3% av jordoverflaten, men står for 70% av globale klimagassutslipp, hvorav biler står for 14%. Som følge av utbredt bilbruk i bysentre fortsetter utslippene i byer å øke på en tid hvor de trenger å falle drastisk for å bekjempe klimaendringene. På grunn av de omfattende effektene på bærekraft, helse, økonomi og livskvalitet, kan forbedring av bytransport løse mange problemer samtidig. Å skifte en bys dominerende transportmodus fra private biler til massetransitt kan forhindre byspredning og fremme beboelig tetthet, noe som vil påvirke landverdier og karbonavtrykk i flere tiår fremover. For å bidra til å redusere byenes utslipp og gjøre byområdene mer beboelige, tar Infracity sikte på å utvikle Autonom Minibuss, en innovativ løsning for å distribuere og administrere neste generasjons bytransport. Autonom minibuss kan brukes av enhver kommune til å distribuere og effektivt overvåke autonome bussflåter, og dermed hjelpe overgangen til smart, bærekraftig og rimelig offentlig urban transport. Disse bussene vil trygt transportere passasjerer dit de skal, gjøre byene til et mer behagelig sted å bo, og bidra til å bekjempe klimakrisen. Denne innovasjonen har potensiale til å føre til disrupsjon både i bruk av private kjøretøy og det eksisterende offentlige transportmarkedet, ved å tilby en brukervennlig løsning som raskt kan implementeres i en hvilken som helst by.

Private vehicle use in urban areas is a significant contributor to carbon emissions and drivers of climate change. While transportation overall accounts for approximately 14% of total emissions, car travel accounts for an astonishing 72% of this. Because cars are widely used in urban centers, these densely populated areas are some of the leading drivers of emissions, worsening the climate emergency. Research shows that switching from private vehicles to public transportation is a highly effective measure to reduce emissions, and many cities are beginning to reduce the number of cars on the road using a variety of approaches. With a reduction in the number of private vehicles, there is a growing vacuum that must be filled by sustainable public transport options. While some cities and municipalities across Norway are looking to implement public transportation options, there is no one-size-fits-all solution at present, making uptake slow and outcomes uncertain. We intend to research and develop a new public transport solution, Autonomous Minibus, consisting of autonomous buses powered by electricity to be implemented in urban centers. These buses would run on biogas that would otherwise be released to the atmosphere, helping to create a circular economy and reducing emissions. We also plan to research and develop a digital solution that simulates a “digital twin” bus, to assist with optimal route planning and enabling the monitoring of emissions to get continuous feedback on the bus fleet’s environmental impact. This innovation has the potential to disrupt both the use of private vehicles and the existing public transportation market by providing an easy-to-use solution that can be quickly implemented in any city. The end users (municipalities and cities) will have the power to monitor their bus fleets in real time to be informed about fleet performance and emissions, and passengers will be ensured a pleasant travel experience, encouraging use of the buses.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025