Tilbake til søkeresultatene

MILUTARENA-Formidlings- og koordineringstiltak knyttet for miljø- og utviklingsforskning

Cultural Heritage in Climate Planning (HiCLIP): Networking activities by the Norwegian Institute for Cultural Heritage Research (NIKU).

Tildelt: kr 0,64 mill.

Kultur, inkludert immateriell og materiell kulturarv, er med på å forme menneskers oppfatning av klimaendringer og bærekraft, og å påvirke menneskers vilje til å endre adferdsmønster. Hvis det kulturelle aspektet oversees i møte med klimakrisen risikerer vi altså å opprettholde teknokratiske mønstre og ustabile dynamikker. HiCLIP gjorde det mulig for NIKU å bidra i konsolideringen av Heritage Network (CHN), et globalt, frivillig, nettverk støtter kunst-, kultur- og kulturarvsorganisasjoner med å bistå lokalsamfunn i deres arbeid med å takle klimaendringer og oppnå målene som ble satt i Parisavtalen. Aktivitetene i HiCLIP var direkte knyttet til CHN Working Group 4 (WG4), hvis mål var å levere og formidle en vitenskapelig vurdering av hvordan kulturelle ressurser, og rollen disse blir gitt, kan inkluderes i kultursektorens klimapolitikk og -planer. HiCLIPs viktigste resultat er en vitenskapelig rapport som vurderer hvordan disse spørsmålene blir besvart i ni ulike klimaplaner fra åtte forskjellige land. Rapporten ble lansert under FNs klimakonferanse i 2021, kjent som COP26, i Glasgow (Storbritannia), på et arrangement som ble holdt for CHNs generalforsamling. Siden den gang har CHN WG4 bidratt på internasjonale symposier, europeiske konferanser og norske arrangementer for å spre prosjektresultatene til stadig nye publikum. HiCLIP internasjonale aktiviteter ble koordinert av Dr. Paloma Guzman (NIKU) og Dr. Cathy Daly (Lincoln University). NIKU har i tillegg gjennomført flere nasjonale aktiviteter. HiCLIPs prosjektresultater vil være nyttige for både kulturarveksperter og akademikere. De kan brukes til å: 1) utvikle bedre klimastrategier som er lokalt og kulturelt forankret; 2) styrke klimaresponsen i kulturminnesektoren; 3) legge grunnlaget for tverrfaglige samarbeid som inkluderer både bærekraftig klimaplaner og forvaltning av kulturminner. HiCLIP rettet seg mot både akademikere og forvaltning i internasjonale og nasjonale fora/plattformer. Formidlingen omhandlet politikk og planlegging, med vekt på hvordan kulturarven kan ha en strategisk rolle når lokale klimatiltak skal utarbeides. Prosjektets rapport har vært et viktig bidrag for å kunne oppnå CHNs hovedmål, altså å rette søkelyset mot de kulturelle dimensjonene under COP26; opprettelsen av Manifesto Accelerating Climate Action som løfter frem betydningen av kunst, kultur og kulturarv; og utarbeidelsen av dokumentet «COP26 and Climate Policy: a Guide to the Cultural Dimensions». HiCLIP-nettverket har vært svært viktig for NIKU. Det har synliggjort instituttet på den internasjonale arenaen som en akademisk institusjon som leverer klimarelatert forskning på et høyt nivå. Som følge av dette ble blant annet Dr. Guzman og Dr. Daily valgt ut til å delta i det internasjonale møtet Culture, Heritage, and Climate Change, organisert av International Panel on Climate Change (IPCC), International Council of Monuments and Sites (ICOMOS) og UNESCO. Sist, men ikke minst, muliggjorde HiCLIP at NIKUs forskere kunne danne nye nettverk, blant annet ett hvor fikk vi innpass i HORIZON-prosjektet THETIDA (oppstart 2023), hvor målet er å overvåke klimaets påvirkning på den kystnære kulturarven. Her er Svalbard ett av casestudiene.

HiCLIP's main outcomes consisted of shifting the paradigm of cultural heritage academics and practitioners to see climate planning as roadmaps to explore broader linkages between cultural heritage conservation with current climate and societal challenges. Through the different dissemination actions, HiCLIP helped practitioners and academics realize a dichotomy in which wider administrative sectors increasingly recognize the role of cultural heritage in climate action. Yet, heritage knowledge and expertise are limited to technical considerations in mitigation actions. Even with acknowledging cultural resources in visions for sustainable climate action, the lack of attribution of responsibilities for CR makes their full integration unlikely. Thus, there is an urgent need for more explicit inclusion of types of cultural heritage and the parallel identification of relevant stakeholders to ensure the implementation of integrated actions. The transversality of culture for sustainable climate action is visible in seventeen actions featured in the HiCLIP report. These represent examples and can also be seen as the inspiration for starting points in some governments. HiCLIP provided entry points for the cultural heritage sector to enhance their sectorial agency in managing the built environment while considering intangible elements of cultural resources to create meaningful partnerships across governmental sectors and disciplinary silos. The project’s impact has been and will continue to focus on stimulating people concerned with managing cultural resources to activate their agency to actively increase collaborations among sectors for more coherent and meaningful climate actions that mainstream the cultural sector. HiCLIP supports the culture sector to take a proactive role in bringing their knowledge and expertise to coherently support climate sustainability by questioning the role of the sector and industries in unsustainable consumption patterns or widening the identification of cultural values in different contexts. The HiCLIP report further indicates entry points for transcending cognitive biases in sectorized planning. This shifts the role of cultural heritage practitioners to realize the unsustainability in their daily practice and shifts current paradigms to transform practical gaps towards sustainable pathways.

HiCLIP's premise is that a wider spectrum of engagement of cultural aspects, particularly cultural heritage, is possible and necessary if societies are to develop sustainable climate actions that contribute to social justice and environmental integrity. HiCLIP rationale is based on understanding cultural heritage under the umbrella of the Sustainable Development Goals (SDGs) and the transversal dimension of culture to drive paradigm shifts. Thus, the absence of a strong social and cultural liaison in climate planning risks perpetuating unsustainable patterns and dynamics yet disguised under the flagship of climate change responses. HiCLIP recognizes that the inclusion of socio-cultural resources throughout different SDGs highlights a dichotomy between current remits of institutional, cultural heritage sectors (primarily focused on managing monuments and cultural landscapes of national interests) and the need to sustain broader and more intrinsic cultural and heritage elements such as local identity and community values. Considering the disciplinary challenges that current governance mechanisms for climate and cultural heritage management face to achieve coordinated action, HiCLIP addresses the need for interdisciplinary knowledge and cooperation to operationalise the socio-cultural dimension. NIKU coordinates HiCLIP activities through an outreach platform built upon academic, decision-makers and practitioner networks that creates a beneficial cycle that impact research, policy guidance and capacity building. Our outputs include a scientific report on the mainstreaming of culture and heritage in climate plans that NIKU will present at the 2021 UN Climate Change Summit (COP26), among other culture-based climate action tools and policy solutions for breaking down barriers to engagement on climate by cultural actors. HiCLIP is advocates for cultural heritage as an indicator for local-based solutions for the implementation of the 2030 Sustainability Agenda.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MILUTARENA-Formidlings- og koordineringstiltak knyttet for miljø- og utviklingsforskning