Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Effektiv elektrisk drift ved batteribytte

Alternativ tittel: Efficient electrical operation based on battery exchange

Tildelt: kr 0,35 mill.

Prosjektnummer:

329412

Prosjektperiode:

2021 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Det er en nasjonal ambisjon å etablere bærekraftige nullutslippsløsninger for flere transportformer, herunder maritim drift og hurtigbåter. Hurtigbåter har et høyt energibehov og rutemessige utfordringer som skaper begrensninger for miljøvennlig batteridrift. Raske, effektive og sikre bytter av batterier ved at fulladede batterier fra land erstatter batterier med lite restenergi bord, vil føre til at ruter basert på batteridrift kan operere med høye frekvenser og korte liggetider, - og følgelig høy transportstandard og miljøvennlig fremdrift. For å kunne gjennomføre en slik operasjon må det utvikles en flytende batteribytteterminal, og tilpasninger i fartøyene, som sikrer raske, effektive og trygge batteribytter. Hovedprosjektet tar sikte på å forberede hele batteribyttekonseptet (bl.a. frakt/utbytting og tilkopling av batterier), ved at utvikle og teste en fysisk modell/prototyp i modellskala for en terminal, -herunder krav til fartøy og annen landbasert infrastruktur. Slike løsninger finnes ikke i dag. Utvikling av en effektiv batteribytteteknologi vil kunne bidra til at miljømålene realiseres på en raskere måte, samtidig som transportsystemets standard opprettholdes. Initiativtakerne bak prosjektet har lansert en foreløpig konseptuell ide for hvordan denne operasjonen kan gjennomførtes (Fremtidens utslippsfrie hurtigbåter, for Trøndelag fylkeskommune, september 2019), og prosjektets ambisjon er å videreutvikle denne og foreta fysiske tester ved bygging av en modell/prototyp i stor modellskala for en batteribytteterminal, -og definere krav til fartøy og annen landbasert infrastruktur. For å gjennomføre hovedprosjektet blir det etablert et samarbeid mellom flere aktører, både fra næringslivet og FoU sektoren

Det er en nasjonal ambisjon å etablere bærekraftige nullutslippsløsninger for flere transportformer, herunder maritim drift og hurtigbåter. Hurtigbåter har et høyt energibehov, og vanlige ruteopplegg har høye frekvenser og en opererer ofte over relativt lange strekninger. Dette fører til korte ladetider og begrensinger i forhold til miljøvennlig batteridrift. Raske, effektive og sikre bytter av batterier ved at fulladede batterier fra land erstatter batterier med lite restenergi bord, vil føre til at ruter basert på batteridrift kan operere med høye frekvenser og korte liggetider, - og følgelig høy transportstandard og miljøvennlig fremdrift. For å kunne gjennomføre en slik operasjon må det utvikles en flytende batteribytteterminal, og tilpasninger i fartøyene, som sikrer raske, effektive og trygge batteribytter. Hovedprosjektet tar sikte på å forberede hele batteribyttekonseptet (bl.a. frakt/utbytting og tilkopling av batterier), ved at utvikle og teste en fysisk modell/prototyp i modellskala for en terminal, -herunder krav til fartøy og annen landbasert infrastruktur. (risiko) Slike løsninger finnes ikke i dag, og det må derfor utvikles nye smarte løsninger og ny kunnskap, slik at batteridrift kommer raskere i bruk for ruter som i dag har slike utfordringer.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025