Tilbake til søkeresultatene

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Alternativ tittel: How municipalities can develop local models for "arbeidslivsfaget" to strengthen students motivation and self-efficacy to prevent dropouts

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektnummer:

329849

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan utviklingen av en lokal læreplan for arbeidslivsfaget kan bidra til å styrke elevers motivasjon og mestringstro, gjennom samarbeid med praksisfeltet. Forskningsprosjektet søker å øke forståelsen av arbeidslivsfaget fra elevenes perspektiv, med fokus på hvordan både elever og lærere erfarer at dette faget kan fremme motivasjon og mestringstro. Arbeidslivsfaget er designet for å gi elevene praktiske og relevante arbeidserfaringer, noe som understreker viktigheten av elevens opplevelser og erfaringer i denne sammenhengen. Studien benytter pedagogisk-didaktisk aksjonsforskning som metodologisk tilnærming, samt Banduras self-efficacy-teori som teoretisk rammeverk. Elevenes medvirkning i utviklingen av læreplanen er et sentralt og grunnleggende aspekt ved forskningen. Som forsker har jeg fulgt elever og lærere i arbeidslivsfaget gjennom tiende trinn, der samtlige elever har hatt praksisplass i arbeidslivet. Deltakerne har inntatt ulike roller og hatt varierende grad av medvirkning gjennom hele prosessen. Videre har studien belyst både hindringer og muligheter på ulike nivåer i utviklingsprosessen der målet å utvikle en modell for arbeidslivsfaget der flere gjennomfører grunnskolen med opplevd mestring og økt motivasjon for bedre å være rustet til å møte skole- og arbeidslivet videre. Modellen skal bidra til ny kunnskap på feltet som har overføringsverdi til andre skoler og kommuner.

Prosjektets formål er å utvikle forskningsbaserte læringsressurser som gjør at flere elever gjennomfører grunnskolen med vurderingsgrunnlag ved bruk av alternative læringsarenaer i tråd med Opplæringsloven (§1-3) om at opplæringen skal tilpasses den enkeltes evner og forutsetninger. Utvikling av arbeidslivsfaget på ungdomsskolen sammen med mulighetsrommet til 25 % tilpasset undervisning vil bli forskningsarenaen. Erfaringer fra Lindesneslosen (med bruk av Supported Employment/Education) vil bli prøvd ut og utviklet videre gjennom arbeidslivsfaget i grunnskolen med mål om økt motivasjon til å få vurderinger i alle fag. Prosjektet «VIL OG KAN» er initiert fra Oppvekstenheten i Lindesnes kommune på bakgrunn av at kommunen har store levekårsutfordringer, herunder manglende grunnskolepoeng, mange unge med spesialundervisning og mange unge uføre. Data vil bli samlet inn i flere faser og med ulike metoder gjennom store deler av prosjektperioden. Intervju, observasjoner og feltnotater vil bli gjennomført tilpasset formål og ønsket datainnsamling. Modellen skal utvikles og justeres på bakgrunn av hva elevene selv opplever som viktig, men sammen med arbeidslivsfaglærere.

Budsjettformål:

REKRUTTERING-REKRUTTERING