Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

KVAL: COOLCROWD 2.0 - Testing of a local crowdfunding concept for financing climate mitigation measures in Norwegian agriculture

Alternativ tittel: COOLCROWD 2.0: Utprøving av et konsept for lokal folkefinansiering av klimatiltak i norsk landbruk

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektet COOLCROWD 2.0 bygger på et tidligere forskningsprosjekt finansiert av KLIMAFORSK-programmet. Formålet med COOLCROWD var å vurdere potensialet for et lokalt folkefinansiert system som gjør det mulig for norske bønder å installere klimavennlig teknologi på gårdene sine og for den norske befolkningen å investere i lokale klimatiltak. Prosjektet utviklet en forretningsmodell som nå er klar til å iverksettes av industripartnere. Det er imidlertid behov for mer evidensbasert kunnskap om konseptets potensial. Dette vil bidra til økt forståelse for hvordan den fremtidige kommersialiseringen skal skje. Målet med COOLCROWD 2.0 er å teste ut dette konseptet i en pilotstudie. Studien skal bidra til å verifisere de teoretiske funnene knyttet til støttespillernes betalingsvillighet, gi mer informasjon om de ulike typene støttespillere, bøndenes erfaringer med folkefinansiering og konseptets generelle gjennomførbarhet. Prosjektet har gjennomført to folkefinansieringskampanjer i Norge med bønder, som viser svært ulik grad av suksess. Pilottestingen bekrefter at flere av de tidligere identifiserte suksessfaktorene for folkefinansiering generelt også er relevante for folkefinansiering av klimatiltak i landbruket. I tillegg viser piloten at bidragsyternes motivasjon for å støtte folkefinansieringskampanjer ikke bare er klimarelatert. Den største motivasjonsfaktoren var en personlig tilknytning til bøndene, eller personlige erfaringer fra jordbruket. Denne testingen av lokal folkefinansiering har en rekke praktiske implikasjoner for folkefinansieringskampanjer i norsk landbruk. Studien viser at folkefinansieringskampanjer knyttet til landbruket har noen særskilte trekk som må tas hensyn til for gjennomføring av fremtidige kampanjer. Prosjektet konkluderer med flere anbefalinger for videre implementering av folkefinansiering for klimatiltak i norsk landbruk: 1) Hold målbeløpet relativt lavt (45 000 NOK). Muligheten for aksjebasert folkefinansiering kan vurderes for større beløp. 2) Bidra til mer kunnskap om folkefinansiering og tilby kommunikasjonsstøtte slik at bøndene er klar over mulige målgrupper og ikke føler at de står alene i kampanjeperioden. 3) Tilpass gjennomføringen av folkefinansieringskampanjen til gårdsdriften og når tiltaket er mest synlig for bidragsytere. 4) Bruk matprodukter som belønning dersom bonden produserer dette og avklar levering på forhånd da disse produktene virker å være veldig populære. 5) Prosjektet anbefaler å lage en «how to» folkefinansieringsguide for bønder som inneholder de overnevnte anbefalingene. 6) Videre anbefaler prosjektet mer forskning på aksjebasert folkefinansiering i særdeleshet. Dette kan være relevant for finansiering av større klimatiltak med høyere investeringskostnader. I tillegg er det behov for mer forskning på bidragsyteres motivasjon og hvilke typer belønninger som foretrekkes da utvalget i denne pilotstudien var svært lite. Det er også mulig å utforske videre bruk av bedrifter som bidragsytere. Mange bedrifter er opptatt av karbonkompensering og kan derfor være en relevant aktør her.

Achieved effects in the project include the following: The project tested 2 crowdfunding campaigns with Norwegian farmers. One crowdfunding campaign was successful and financed (solar PV system on mountain farm). COOLCROWD 2.0 contributed to more knowledge about crowdfunding in Norway, especially in agriculture. The project provided more information on critical issues related to the implementation of the COOLCROWD-concept. Results were presented at an internal webinar at University of Southern Queensland (26.10.2022). Furthermore, projects results were also presented at three international conferences. This includes the European Marketing Academy Conference 2022 in Budapest, 24.-27.05.2022, the International Conference for Crowdfunding Research in Oslo (20.11-01.12.2022), and the International Conference on Alternative Finance Research in Gdansk 01.-02.06.2023. In addition, the results from testing the COOLCROWD- concept are published in Norwegian in a Ruralis report with practical recommendations for further development. Furthermore, a scientific article is submitted to the to the Journal of Alternative Finance. Potential long-term effects include: Further testing of the COOLCROWD-concept on a large scale. The project team plans to submit an application to "Proof-of-Concept – Research Commercialisation from Publicly Funded Research 2023" with a deadline of 18 October 2023 to take the pilot study further and carry out technological and market clarifications. The project can contribute to the achievement of Norway's climate goals in the agricultural sector and Sustainable Development Goal (SDG) 13 (Climate Action), SDG 7 (Affordable and clean energy), and SDG 15 (Life on land).

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020