Tilbake til søkeresultatene

SFF-Sentre for fremragende forskn

CREATE - Centre for Research on Equality in Education

Alternativ tittel: CREATE - Senter for forsking på likskap i utdanning

Tildelt: kr 155,6 mill.

Prosjektnummer:

331640

Prosjektperiode:

2023 - 2033

Midlene er mottatt fra:

Utdanning kan endre liv. I en global sammenheng er det imidlertid en betydelig andel av barn som ikke får muligheten til å realisere sitt potensial gjennom utdanning. Ulikheter i utdanning kan skyldes mange forhold, som for eksempel elevens kjønn, sosioøkonomiske familiebakgrunn, eller skolekvalitet. Skadelige konsekvenser kan være økt risiko for frafall, kriminalitet, utenforskap, eller arbeidsløshet. Senter for forskning på likhet i utdanning (CREATE) skal bidra til større likhet i utdanning gjennom å endre måten forskningen på dette feltet foregår— ved å integrere kunnskap og metoder fra ulike fagdisipliner. I dag er forskningen fragmentert. Vi har mye kunnskap om både individuelle og kontekstuelle faktorer som bidrar til ulikhet i utdanning. Likevel har vi lite kunnskap om hvordan og hvorfor disse faktorene—sammen eller hver for seg—fører til ulikhet. Derfor vet vi heller ikke hvordan vi kan fremme likhet. Vi mangler også kunnskap om hvordan vi kan utforme og tilrettelegge muligheter i utdanning som kan kompensere for ulikhet og utnytte potensialet for å fremme likhet. Med CREATE har vi unike muligheter for å tette disse kunnskapshullene gjennom å integrere fremragende tverrfaglige ekspertise, bruke data av høy kvalitet, og avansert teknologi for å skreddersy utdanning til elevers behov. Med CREATE vil vi bygge bro mellom forskning på sosiale kontekster, skolekvalitet, elevers utvikling, teknologi, og statistisk metode. Våre internasjonale nettverk vil bidra til at vi oppnår målet vårt: Å fremskaffe banebrytende forskning om læringsmiljøer som gir alle barn mulighet til å realisere sitt potensiale, uavhengig av bakgrunn.

Education can change lives. However, substantial proportions of children world-wide are not given the opportunity to realise their potential. Educational inequalities exist, for instance, with respect to students’ gender, socioeconomic family background, and school quality. The detrimental effects of such inequalities are cumulative, putting many children at risk for school dropout, criminality, or unemployment. In an internationally unprecedented manner, CREATE – the Centre for Research on Equality in Education – will bring together the substantive and methodological expertise needed to generate novel knowledge about how to reduce the inequalities. Currently, the research is extremely fragmented. We have much evidence about individual and contextual characteristics related to educational inequalities. Yet, we have only a rudimentary understanding of how or why these characteristics, uniquely and synergistically, lead to inequalities. Consequently, we do not know which characteristics have the potential for promoting equality. Moreover, we lack knowledge on how to design and when to deliver educational opportunities that offer remedies and exploit the potential for increased equality. CREATE has unique prospects for filling these knowledge gaps by integrating outstanding interdisciplinary expertise, utilising globally unmatched high-quality data, and applying advanced technology to tailor education to students’ needs. CREATE will bridge research on social contexts, school quality, skill development, intervention design, technology, and statistical methodology. Thus, our research will redefine how barriers to achieving equality in education are identified and addressed. Meta-analyses will pool the evidence and facilitate its use in decision-making. Our international networks will contribute to achieving our aim: providing groundbreaking knowledge about learning environments that enable all children to realise their potential, irrespective of their background.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SFF-Sentre for fremragende forskn

Finansieringskilder