Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Alternativ tittel: Safe and energy efficient routing system for ships

Tildelt: kr 1,7 mill.

Demonstrasjonsprosjektet har videreutviklet og testet et energieffektivt rutingsystem ombord på Havila Capella - et av Havila Kystruten sine nye kystrutefartøy. Systemet er integrert inn i Raven INS produktet til Norwegian Electric Systems (NES). Løsningen gir mannskapet ombord råd om optimal hastighet og/eller rutevalg der man tar hensyn til ønsket ankomsttid og værvarsling langs seilingsruten. Systemet beregner også komfort for seilingsruten gjennom en nyutviklet metode for beregning av forventet sjøsyke. Besparelse i energi varierer ut fra hvor aktiv kaptein eller navigatør er til å forandre settpunkt langs ruta. Dersom man i fremtiden kobler funksjonen opp mot thrusterstyring forventer man ytterlige besparelse.

Oppnådde virkninger og effekter er et prototype rutingssystem som ved riktig bruk vil føre til lavere energiforbruk, reduserte bevgelser og dermed redusert miljøutslipp på Havila Kystruten sitt kystruteskip Havila Capella, dvs. direkte knyttet direkte til FN´s bærekraftsmål 13 "Stoppe klimaendringer". Vi har lært gjennom prosjektet at systemet sannsynligvis har en bedre effekt på andre fartøy i andre segmenter med mer varierende ruteoperasjon. Potensielle virkninger og effekter er en kommersialisering og videreutvikling av funksjonalitet i Norwegian Electric Systems sine produkter som omfatter ruteoptimalisering av fart, optimalisering av veipunkter langs ruten, energiprediksjon av ruter, samt forventet sjøsyke og komfort for valgte ruter. Systemet har stort potensiale for å bli installert på mange ulike fartøy i ulike segmenter og dermed bidra til reduksjon av miljøutslipp. Prosjektdeltakerne har gjennom prosjektet få økt kompetanse i hvordan man kan skape verdi av tilgjengelige operasjonelle data fra skip og andre datakilder ved hjelp av kunstig intelligens som dermed gir potensiale for økt verdiskapning for både utstyrsleverandører, rederi og samfunnet ellers. Dette representerer en betydelig verdiskapning gjennom økt næringsutvikling og grønn konkurransekraft i den maritime verdikjeden.

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem med utgangspunkt i resultatene fra IPN prosjektet "SMARTSHIPROUTING - Selvlærende ruteoptimalisering for skip" med prosjektnummer 295763 i Forskningsrådet. IPN prosjektet har så langt fokusert på minimering av energi under overfart og viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. Prosjektet vil derfor bestå av to deler. Én del for eksperimentell utvikling i regi av NES med faglig støtte fra SINTEF Ocean som vil gå direkte på forbedring av eksisterende produkt, samt test og validering på ett av de nye hurtigruteskipene til Havila Kystruten. I den andre delen vil vi utvikle metoder for energisparing rundt hele operasjonen til og fra kai, inkludert manøver-, akselerasjon- og retardasjonsfasen. Fra desember 2021 starter Havila Kystruten seilingen mellom Bergen og Kirkenes slik at innovasjonen kan implementeres, testes og demonstreres allerede fra prosjektets start når eksisterende IPN prosjektet blir avsluttet i løpet av 2021. Med en natuerlig overgang fra et IPN til et demonstrasjonprosjekt sørger vi for at forskningsresultatene fra IPN prosjektet vil bli brukt videre og dermed gi en økt verdiskapning og nytteverdi for hele verdikjeden fra design, utstyrsleverandører, sluttbruker og, ikke minst, for samfunnet gjennom en mer miljøvennlig og energieffektiv operasjon.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2