Som et svar på utfordringen med å forbedre kvalitet og skape kontinuerlig faglig utvikling i barnehagesektoren, tilbyr NORBARN et opplæringsprogram på ph. d. nivå innen barnehagerelevant forskning. NORBARN bidrar dermed til å øke kvaliteten på både doktorgradsutdanninger, barnehagelærerutdanninger (BLU) og på barnehagens arbeidsliv. Forskerskolen tilbyr en rekke aktiviteter som knytter barnehageforskning mer direkte til samfunnet og arbeidslivet. Målet er å gi fremtidige forskere en rik verktøykasse når de skal arbeide med å styrke kvaliteten i barnehagesektoren. Kandidater som disputerer innenfor barnehageforskning skal rustes til å lede, enten det gjelder arbeidsliv, undervisning eller forskning. De får tilgang på kurs som aktualiserer og utvider perspektiver innenfor forskningsmetode og ulike aktuelle faglige tema. NORBARN skape et sentrum for debatt og dialog om den nordiske barnehagen. Forskerskolen oppmuntrer til utvikling av handle- og væremåter som fremmer utdanning for bærekraft i barnehagen, og bidrar til å styrke et samskapende og forhandlingsorientert forskningsparadigme. Vi inviterer norske og internasjonale aktører, både fra barnehagesektor, akademia og ulike organisasjoner til dialog. Slik fungerer Forskerskolen som et dialogsentrum. Gjennom fornyelse og kvalitetsutvikling vil NORBARN heve kvaliteten og relevansen av norsk doktorgradsutdanning. Den faglige opplæringen vil supplere tradisjonell ph.d.-opplæring med ekstra undervisnings- og læringsressurser, og styrke nettverk mellom partnerinstitusjonen. NORBARN trener overførbare ferdigheter tilpasset ph.d.-kandidatenes behov. Forskerskolen tilbyr både valgfrie kurs med studiepoeng, samt mindre kurs med diplom. Dessuten gis kandidatene mulighet til selv å ta initiativ til å reise aktuelle tema og utvikle kursporteføljen. Forskerskolen arrangerer også webinarer, Ph.d. dager og samarbeider om en sommerskole. I 2023 og 2024 har Forskerskolen vært involvert i å utvikle kurs i DocTalent4EU, et prosjekt med samme mål som Forskerskolen; Å styrke overførbare ferdigheter. På denne måten bidrar forskerskolen med sine faglige ressurser internasjonalt, og tar lærdom og erfaringer med tilbake. NORBARN utgjør et aktivt nettverk av veiledere, mentorer og forskere i forskningsmiljøer, og nøkkelpersonell i norske kommuner gjennom kommunesektorens organisasjon (KS) og Stiftelsen Kanvas. Forskerskolen vil kunne, som et minimum, ta opp 70 kandidater i perioden 2023-2031. I 2024 har forskerskolen 29 kandidater.
As a response to a host of challenges of enhancing the quality and continuous professional development in the sector of Early Childhood Education & Care (ECEC), NORDCHILD pursues the provision of a world-class PhD training programme within early childhood research, thereby enhancing the quality of PhD education in the area of early childhood teacher education (TED) and ECEC work-life sector and establishing transferable skills that link ECEC more directly with work life. NORDCHILD is committed to providing future ECEC leaders with transferable skills that will boost the quality of the ECEC sector. In addition, NORCHILD will create a debate hub about Nordic ECEC. It will encourage the development of dispositions that promote education for sustainability in the ECEC sector, moving towards a co-creative and negotiating research paradigm. This way, NORCHILD will elevate the quality and relevance of Norwegian doctoral education through renewal and quality development, as well as high-quality and relevant professional training, by supplementing traditional PhD training with extra teaching and learning resources and other transferable skills tailored to the needs of PhD candidates. NORCHILD will also offer courses that explain new methods and approaches developed with the aim of contributing to increased interaction between the academia and other societal actors through research training. NORCHILD constitutes an active network of supervisors, mentors and researchers in TED research communities, as well as key personnel in Norwegian municipalities through The Norwegian Association of Local and Regional Authorities (KS) and Kanvas Foundation. At the very least, the school will enrol 70 candidates. The estimates of the number of PhD candidates are 70. NORCHILD will provide core courses, each granting 5 ECTS points, elective mini-courses, each granting a maximum of 3 ECTS points and courses on demand (Transferable Skills), each granting a maximum of 3 ECTS points.