Tilbake til søkeresultatene

HELSEFORSKNING-Helseforskning

UngMeistring- digitale psykiske helsetjenester for ungdom

Alternativ tittel: YoungCoping -digital mental health interventions for adolscents

Tildelt: kr 25,1 mill.

Prosjektnummer:

331794

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2022 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Psykiske lidelser er den viktigste årsaken til sykdomsbelastning i den vestlige verden. Psykiske lidelser oppstår tidlig i livet sammenlignet med andre sykdommer, med en gjennomsnittlig debut rundt 14 år. Målet med "UngMeistring- digitale psykiske helsetjenester for ungdom» er å øke tilgangen til kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester for barn og unge mellom 13 og 18 år. Dette har vi gjort ved å utvikle, evaluere og legge til rette for bruk digitale behandlinger og egenmestringsprogram. Vi har utviklet følgende program i prosjektet: ? eBalanse – en digital veiledet behandling for spiseforstyrrelser. Testet ut i BUP og i Bømlo kommune for ungdom 15-18 år. ? ADA – et digitalt veiledet mestringsprogram for ungdom som lever med ADHD. Testet ut i BUP for ungdom 13-16 år. ? Et foreldreprogram der foreldre får samme informasjon som barnet i ADA. ? Sidekick – en digital eksponeringsstøtte til bruk i angstbehandling eller som selvhjelp. Startet opp feasibility studie i BUP for 13-18 år. ? 5 gode vaner – digitalt mestringsprogram for de som opplever angst, nedstemthet eller stress i hverdagen. Testes nå ut i en RCT i Helse Bergen for alle fra 16 år og oppover. ? Egenmestring for eBalanse og ADA er utviklet, og det foregår diskusjoner rundt videre forvaltning og drift her ? Brave Steps VR – et VR-spill for ungdom med sosial angst og/eller ADHD for å øve på sosiale ferdigheter i klasserommet ? UngSpotlight VR – oppgradering av spillet for bedre funksjonalitet ? Utbedringer i Youwell-plattformen. Bedre brukervennlighet for ungdomsgruppen Forskningen i UngMeistring prosjektet inkluderer forskning på kliniske effekter, inkluderte positive og negative utfall, samt beregning av kost-nytte. Prosjektet bygger på systematisk og kunnskapsbasert brukerinvolvering (Yardley et al, 2015) i alle deler av utviklingen. Vi har utviklet de digitale programmene i tett samarbeid mellom ungdommer med egen erfaring, fageksperter, forskere, næringspartner og innholdsutviklere. Samhandlingen mellom sluttbrukernes ønsker og behov, og utvikling av nye funksjoner i den tekniske løsningen har ført til nye og forbedrede metoder og teknologi. Det gjenstår beslutninger om forvaltning og deling av resultatene, samt kommersialisering mot andre markeder. Prosjektet avsluttes i hovedsak 1. april 2026, men det vil være tre forskere som jobber videre i etterkant av prosjektet for å ferdigstille sine resultat.
Psykiske lidelser er den viktigste årsaken til sykdomsbelastning i den vestlige verden. Psykiske lidelser oppstår tidlig i livet sammenlignet med andre sykdommer, med en gjennomsnittlig debut rundt 14 år. "UngMeistring- digitale psykiske helsetjenester for ungdom» vil øke tilgangen på kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester for barn og unge mellom 13 og 18 år. Innovasjonen inkluderer utvikling, evaluering og bruk av åtte kunnskapsbaserte digitale nett- og spillbaserte program. Programmene er asynkrone, inkluderer spill-elementer som er tilpasset ungdom og kan brukes anonymt uten veiledning fra helsepersonell (selvhjelp), eller som pasient med veiledning fra helsepersonell (behandling). Målgruppene i UngMeistring er aldersdelt i tråd med prevalens, sykdomsdebut, helselovgivning og eksisterende regelverk for påloggingsalternativer for aldersgruppene 13-15 (angst og ADHD) og 16-18 år (depresjon og spiseforstyrrelse). Foreldre- og lærer-involvering vil tilpasses målgruppens behov og lovgivning. Målet med UngMeistring er å 1) øke tilgangen psykiske helsetjenester ved at vi behandler tre ganger så mange med samme terapeut-ressurs; 2) øke bruken av kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester ved å integrere helsetjenesteutvikling og forskning; 3) øke brukerinvolvering med systematisk samarbeid med ungdom, helsepersonell og foresatte; 4) øke utnyttelsen av ressursene gjennom tids- og stedsuavhengig dialog med helsepersonell; 5) øke bruken av digital teknologi som møter barn og unge der de er; 6) øke fleksibilitet for brukerne med tids- og stedsuavhengige helsetjenester og redusert reisetid; og 7) øke verdiskaping i helsenæringen; 8) øke samarbeid om helsetjenesteutvikling på tvers av primær- og spesialisthelsetjenestene; 9) øke offentlig-privat samarbeid for å øke bærekraft og verdiskapning; 10) øke tilgangen på fritt tilgjengelige digitale selvhjelpsverktøy.

Publikasjoner hentet fra Cristin og NVA

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

HELSEFORSKNING-Helseforskning