Sammenhengen mellom kvalitet på innemiljø og helse, trivsel og læringsevne på skolene er kjent lenge. Innemiljø på skoler er viktig for nesten 800 tusen personer i Norge - skoleelever og studenter, lærere og de øvrige ansatte. De påvirker innemiljøkvalitet på mange måter, men er stortsett uvitende om dette; samtidig likker ansvar – og budsjetter – for innemiljø ved skolenes eiere, kommuner og fylkeskommuner.
Visjonen med DIGG-MIN-SKOLE er å utnytte ny teknologi for å sikre elever og ansatte i norske skoler et inneklima som fremmer helse, trivsel, læringsevne og produktivitet og bidrar til en kostnadseffektiv forvaltning av skolebygg. DIGG-MIN-SKOLE skal utvikle verktøy som bidrar til økt brukerinvolvering i inneklimaarbeid på skolen, bedre arbeidsflyt, økt kunnskap i HMS- og internkontrollarbeid, og bedre styring av tekniske systemer for optimalt inneklima.
For å oppnå dette skal vi kombinere data fra skolens sensorsystemer for inneklima og data knyttet til brukeropplevelse. Ved hjelp av maskinlæring ønsker vi å forstå sammenhengene mellom disse dataene, og identifisere hvilke tilstander som egner seg til å utløse handling på skole-/klasseromsnivå. Skolens ansatte og elever skal medvirke til utformingen av ulike (del)verktøy slik at resultatene blir egnet for bruk i skolens hverdag. Sluttresultatet blir en teknisk spesifikasjon og demonstrasjon av et bruker-orientert forvaltningssystem på flere skoler som vil gi grunnlag for resultatenes oppskaleringsmuligheter.
I prosjektets første del har alle prosjektets deltakere – forskere, representanter for skolens eiere i Oslo og Volda kommunene, Norges Astma og Allergiforbund og våre industripartnere fra forsikrings- og ventilasjonsbransjen – bidrat til å utvikle konsept for mulige funksjonaliteter i et slikt verktøy, hvilken form kan den ha, og hvoran kan de forskjellige brukergrupper på skolen nyttigjøre seg av det. Vi har også arbeidet med «motoren» til det tenkte verktøyet: vi har opprettet dataflyter for å innhente informasjon fra elever og de tekniske installasjoner ved fire skoler, utviklet nye verktøy for datainnhenting fra elever, og prøvd ut KI-modelleringsverktøy for å identifisere hvilke parametere som er av betydning for elevenes persepsjon av sitt innemiljø.
Det er viktig for oss at alle verktøy, både for datainnsamling/innenting og for å gjøre informasjon tilgjengelig på skolene, er mest mulig tilpasset målgruppene sinde. Vi har holdt tett kontakt med de deltakende skoler som har kommentert på ulike versjoner av våre verktøy og gitt os nyttige innspill om hva som kan være formålstjenlig. Vi har også koblet inn sentrale ekterne aktører som kan ha nytte av verktøyene våre. For å tilpasse verktøyene til elever/studenter har vi samarbeidet med elever. I 2023 hadde samarbeidet vi med elever som hjalp oss med grafisk utforming av verktøyet for innsamling av elevenes persensjon av innemiljø. Senest i slutten av mai 2024 hadde vi gleden av å ønske to elever fra 7. klasse ved Runni ungdomsskole, Arn og Karolis, velkommen til NILU for en jobbskyggedag. De deltok aktivt i diskusjoner om hvordan informasjon om inneklima best kan kommuniseres til elevene. De delte sine tanker om effektive og minst forstyrrende metoder for å varsle om endringer i inneklimaet, som kan føre til ubehag. Forslagene inkluderte digitale flater, papirformat og meldinger fra lærere. Elevene diskuterte også hvordan de selv ønsker å rapportere ubehag knyttet til inneklima. Arn og Karolis' innspill er verdifulle for oss og vil bli integrert i utviklingen av et brukerorientert forvaltningssystem (BOF). Dette systemet, som vi skal utvikle i løpet av høsten 2024, skal demonstreres på flere skoler og legge grunnlaget for videre oppskalering av prosjektresultatene.
Godt inneklima på skolen er viktig for helse og trivsel hos elever og ansatte, og har vesentlig påvirkning på elevenes læringsutbytte. Godt vedlikehold av bygg og drift av de tekniske anleggene er viktig for å få et godt inneklima, men i tillegg er det avgjørende at ansatte og elever bruker skolebyggene riktig og involveres i praktisk inneklimaarbeid på skolenivå. Dette krever at ansatte og elever er bevisst på og har kunnskap om hvordan deres adferd påvirker inneklima, samt hvordan den enkelte kan bidra for å ivareta et så godt inneklima på skolen som mulig.
Data fra inneklimasensorer, kombinert med informasjon om hvordan ansatte og elever opplever inneklima og relaterte helseplager, kan gi nye muligheter for både å identifisere inneklimaproblemer, finne årsak og identifisere riktige tiltak, og til å lage nye verktøy som engasjerer og involverer brukerne av skolebyggene. Dagens skoler er utstyrt i stor grad med sensorsystemer for inneklima, men det finnes ingen verktøy for å samle inn data om brukeropplevelser. Data fra integrerte sensorer er i liten grad tilgjengelig for skolen. Informasjon om sammenhenger mellom sensordata og opplevelser mangler i dag.
DIGG-MIN-SKOLE skal kombinere data fra sensorer som er en integrert del av skolens tekniske anlegg og/eller enkeltstående inneklimasensorer med egen-innhentede data knyttet til brukeropplevelse. Dataene skal benyttes til å utvikle en maskinlæringsmodell som kan anslå sannsynligheten for at brukerne vil oppleve nedsatt trivsel/helseplager, hvilke faktorer i inneklimaet som mest sannsynlig er årsaken til helseplagene (temperatur, lysforhold, støy, CO2 m.m) og identifisere målrettede avbøtende tiltak på skole/klasseromsnivå. Enhetsledere, ansatte og elever skal medvirke til utformingen av (del)verktøy slik at resultatene fra maskinlæringsmodellen blir egnet for bruk i skolens hverdag. Sluttresultatet blir en teknisk spesifikasjon og demonstrasjon av et bruker-orientert forvaltningssystem (BOF) på flere skoler.