Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Smartere kjemikaliebruk på rullebaner

Alternativ tittel: Smart use of chemicals on runways

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

331857

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2022 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

På lufthavner med vinterforhold holdes rullebaner frie for is og snø med bruk av flyplassweepere og kjemikalier. Kjemikaliene brukes for å hindre at is dannes eller å fjerne snø og is som ligger på rullebanen og sikrer dermed at det er tilstrekkelig friksjon for fly ved landing, avgang og taxing. Vinterdrift med kjemikalier er derfor essensielt for å kunne operere norske lufthavner på en trygg og effektiv måte. Samtidig medfører kjemikaliebruken betydelige kostnader for lufthavnoperatører og miljøkonsekvenser i form av direkte utslipp og utslipp av klimagasser. Gjennom prosjektet SmartKjemi (Smartere kjemikaliebruk på rullebaner) skal Avinor utvikle et beslutningsstøttesystem for bruk av kjemikalier på rullebaner. Målet med systemet er å gjøre det lettere for bakkepersonell å legge ut kjemikalier på riktig tidspunkt og med riktig mengde. Systemet vil dermed bidra til forbedret praksis og mer optimal bruk av baneavisningskjemikalier. Konkret skal prosjektet utvikle en beslutningstøttemodul som består av prediksjonsmodeller for hvor lenge kjemikalier blir liggende på rullebanen, og hvordan rullebanetemperaturen utvikler seg. Gjennom en pilot skal modulen integreres i en videreutviklet utgave av dagens beslutningsstøttesystem for vinterdrift og banerapportering. Systemet skal benyttes av bakkepersonell som har ansvaret for og gjennomfører vinterdrift ved lufthavner og skal støtte beslutninger om når og hvor mye kjemikalie som bør legges ut for å hindre glatt rullebane. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Avinor, SINTEF, Meteorologisk institutt og NTNU.

Vinterdrift med kjemikalier er essensielt for å kunne operere norske lufthavner på en trygg og effektiv måte. Samtidig medfører kjemikaliebruken betydelige kostnader for lufthavnoperatører og miljøkonsekvenser i form av direkte utslipp og klimagassutslipp. Nytt internasjonalt regelverk reduserer handlingsrommet for vinterdrift på flyplasser kraftig. Som konsekvens blir flere flyplasser nødt til å bruke vesentlig mer kjemikalier for å holde rullebaner åpne. Prosjektet skal utvikle og pilotere en ny beslutningsstøttemodul for bærekraftig bruk av kjemikalier på rullebaner. Modulen består av prediksjonsmodeller for hvor lenge kjemikalier blir liggende på rullebanen, og hvordan rullebanetemperaturen utvikler seg. Gjennom en pilot skal modulen integreres i dagens beslutningsstøttesystem for vinterdrift og banerapportering. Systemet skal benyttes av bakkepersonell som har ansvaret for og gjennomfører vinterdrift ved lufthavner og skal støtte beslutninger om når og hvor mye kjemikalie som bør legges ut for å hindre glatt rullebane. Prosjektet har som mål utvikle og evaluere kvaliteten på prognosemodeller for temperatur og mengde kjemikalie på rullebanen. Det skal utvikles kunnskap om de fysiske prosesser som kontrollerer temperatur og mengde kjemikalier på rullebanen. Dette er nødvendig for å kunne utvikle prognosemodeller og en pilot av beslutningsstøttesystemet. Det handler blant annet om å utvikle kunnskap og modeller for hvordan flybevegelser, flymotorer, flyplassweepere, egenskaper ved flyplassdekke og meteorologiske parametere påvirker utvikling av temperatur og mengde kjemikalie på rullebanen. Metodisk vil prosjektet bygge eksisterendekunnskap og modellutvikling innen veiområdet og samle inn fullskala feltdata som gir empirisk grunnlag for å utvikle og kalibrere modellene. Kunden til tjenesten vil i første omgang være Avinor sine 44 flyplasser, men som en del av implementeringsplanen vil salg eller lisensiering av beslutningsstøttesystemet bli vurdert.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025