SE-metodikk i elevtjenesten: Implementering og effektmåling av et levekårstiltak i videregående skoler på Agder.
Alternativ tittel: Supported education in the upper secondary: Implementation and effect evaluation of a new approach to social inclusion in the Agder region.
Ung Support skal gi oss ny kunnskap om ungt utenforskap – og om effekten av tett, personlig og langvarig oppfølging av ungdom som er i risikosonen. Tidligere forskning peker på at unge som står i risiko for varig utenforskap, har behov for personlig, fleksibel og langvarig oppfølging, og at gode relasjoner er en nøkkel. Ungdomsveiledere har en slik rolle.
Ungdomsveilederne gir tett oppfølging til ungdommer som trenger ekstra støtte for å komme inn i, eller bli værende i et opplæringsløp, enten i skole eller på en arbeidsplass.
Metoden som veilederne jobber etter, bygger på «Supported Employment», en anerkjent metodikk som har vist gode resultater for voksne som har behov for støtte for å komme i jobb.
Forskningsprosjektet er bygget opp rundt fire hovedaktiviteter: Hvordan kan SE-metodikk brukes i elevtjenesten ved videregående skoler; hvilken effekt har ungdomsveiledere på utsatte elevers gjennomføringsgrad og tiknytning til arbeidslivet; undersøke hvordan unge i Agder har det over tid på parametere som livskvalitet, relasjoner, helse og skole, og hva det har å si for senere deltakelse i samfunnet. Det fjerde sporet handler om hvordan NORCE og Agder fylkeskommune kan utveksle kunnskap fra prosjektet slik at de bidrar til utvikling av elevtjenestene i fylket.
I 2020 ble fylkene Aust-Agder og Vest-Agder slått sammen til Agder. Agder fylkeskommune har i Regionplan Agder 2030 satt to hovedmål for regionen dette tiåret: Klimautslippene skal ned, og levekårene skal opp. Ungt utenforskap er definert som en hovedsatsing innenfor levekår, ettersom Agder er blant fylkene med flest unge uføre, og har en større andel av befolkningen utenfor arbeid og opplæring enn landet for øvrig. Gjennom tett samarbeid med NAV på regionalt nivå og med kommuner som ønsker å tenke nytt om levekårsutfordringer, ønsker Agder fylkeskommune å utvikle mer helhetlig oppfølging for unge i risiko for å falle utenfor skole og arbeidsliv med utgangspunkt i igangsatte tiltak. Ulike modeller av SE-metodikk prøves ut, og vi har behov for sikker kunnskap om hvor godt slike forsterkninger virker, og hvordan de eventuelt kan implementeres som varige samarbeid mellom partene i prosjektet.
Forskningsdesignet som kobles på innovasjonen er egnet til å gi solid dokumentasjon om følgende aspekter: Implementeringsaspekter ved å innføre SE-metodikk i videregående skole; risiko- og beskyttende faktorer knyttet til frafall, unges levekår, deres bruk av elevrettede tjenester, og subjektive opplevelser av helse, livskvalitet og relasjonell robusthet over tid; endringsmekanismer blant unge i risiko for frafall som blir fulgt opp av SE-metodikk, og kost/nytte-beregning ved å implementere SE-metodikk i videregående skole.