Tilbake til søkeresultatene

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Intervallbasert injeksjon av store mengder CO2.

Alternativ tittel: Batch injection of large Volumes of CO2 from ship. (Batch is here defined as the total volume from one ship)

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektnummer:

332165

Prosjektperiode:

2022 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Ved godkjenning av vår søknad om støtte fra Forskningsrådet ble det i pressemeldindingen fra den Norske Regjering og ledelsen av forskningsrådet meddelt det er slike prosjekter industrien trenger for å bygge storskala fangst, transport og lagring av CO2 .Det ble henvist til at skipsbasert transport med direkte injeksjon er viktig for å oppnå fremtidig kommersiell aktivitet i industriell skala. For å verifisere mulighetene for injeksjon av store volumer av CO2 fra store skipslaster var det nødvendig å gjennomføre et forsknings prosjekt med Norce ( Norwegian Research Center AS) Slutt resultatet derfra konstaterer at ut i fra geologiske og reservoar tekniske studier er fullt gjennomførbart, I tillegg er det via studier på prosess tekniske (Worley/Rosenberg) , pumpetekniske (Framo AS) og skipstekniske (Brevik Engineering AS) konstatert at prosjektet er gjennomførbart . En kan derfor si at hele Nemo prosjektet er verifisert til å kunne utføre en CO2 injeksjon batchvis i store volumer til en relativ lav kostnad sammenlignet med konkurrerende prosjekter.

Resultatene fra forsknings arbeidet har resultert i at en nå kan konstatere at det er mulig å injisere store volumer CO2 fra båt i batches uten å påvirke negativt reservoarene. En teoretisk modell har blitt utviklet og senere benyttet på tre ulike CO2 lagrings reservoarer hvor av et er Sleipner CO2 reservoar. En har også sett at en må behandle CO2 til riktig temperatur og trykk for å få en optimal injeksjon. Her er det da designet er prosess anlegg for dette. For å oppnå riktig tryy er det designet en ny type transport pumper fra lagringstankene. Denne pumpen er allerede i bruk på andre prosjekter. Ved valg av skipstype har det også blitt gjort inngående studier av innfesting og rørføringer mellom stående lagertanker for å motvirke kulde sjokk mot skips skrog.

Prosjektsammendrag Oljedirektoratet har dokumentert at norsk sokkel egner seg for lagring av store volumer av CO2. I Europa utvikles flere prosjekter for fangst av CO2 samt oppsamlingsterminaler for utskipning av CO2 til lagring i offshore reservoarer. Oppstart er planlagt allerede fra 2024/25, med økende mengder de kommende årene. Mange felter på norsk sokkel har siden 1970-tallet overført olje direkte til skip (shuttletankere), som frakter den til oljeterminaler i Europa med regularitet som gjennom konseptutvikling er økt fra rundt 40% til opp mot 98%. Omsøkt prosjekt omhandler forskning for å avdekke hvilke grep som må tas for å snu denne verdikjeden til transport fra kontinentet til injeksjon og lagring av CO2 på norsk sokkel. Kunnskap om reservoarenes egenskaper for å kunne motta CO2 injeksjon i store volumer og intervaller og hvilke grenseverdier ulike reservoarer har for injeksjonstrykk, volum og temperatur, er avgjørende for vurderingen om hvor effektivt en slik verdikjede kan etableres og oppskaleres. I tillegg representerer CO2 en rekke andre utfordringer for verdikjeden enn råolje, som må avklares før videre utvikling av konseptet. Vi vil i prosjektet utvikle pumpedesign, modulbaserte prosessanlegg egnet for fartøy og relevant brønnkonstruksjon. Omfanget av problemstillinger er komplekse, og en har derfor samlet et bredt konsortium av partnere med ledende kompetanse innenfor hvert sitt område. Prosjektets ambisjon er å få nok kunnskap om disse problemstillingene til å kunne utvikle en første pilot av et skip klar til uttesting innen utgangen av 2025. Virkninger og effekter For å nå forpliktelsene i Paris-avtalen, kommer ikke Norge og Europa utenom karbonfangst- og lagring (CCS). CCS representerer en merkostnad, hvor betalingsviljen vil korrelere tett med avgiftsnivået for CO2. For å begrense fotavtrykket den økonomiske aktiviteten har på klima, er mann derfor avhengig av å utvikle konsept som gjør CCS lønnsomt. Ved gjenbruk og tilpasning av infrastruktur og kompetanse ervervet fra olje og gass, har vi tro på at en reversering av verdikjeden for råolje, vil kunne resultere i kostnad for CCS på under 100 EUR pr tonn CO2, og samtidig gjøre det lønnsomt for verdikjeden. Det regnestykket bygger i hovedsak på at det er mulig å oppnå frakt av CO2 lønnsomt fra kontinentet til reservoar for under 15 EUR pr tonn CO2, og at 15 EUR pr tonn CO2 vil gi rom for lønnsom lagring for eier av brønninfrastruktur. Det bygger igjen på en forutsetning om at kostnad med fanging av CO2 skal komme ned i 70 EUR pr tonn. Spesifikasjonsfelt Prosjektet og dets partnere har ikke søkt øvrige finansieringskilder for prosjektet. Totalenergies har bekreftet at de vil støtte Nemoprosjektet med bruk av egne timer og derfor ikke inngå i konsortiet. Tilleggsfinansiering kan komme inn gjennom ‘’late participants’’.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING