Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Alternativ tittel: Grønnere hav med Norske smøremidler

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

332369

Prosjektperiode:

2022 - 2026

Geografi:

De siste tiårene har utslipp av smøremidler fra skipsfarten skapt stor bekymring internasjonalt. Økt søkelys på marine smøremidler som forurenser har ført til at noen land har innført svært strenge reguleringer. Dermed er bruken av smøremidler basert på mineraloljer i praksis forbudt. Dette har ført til økt bruk av grønne smøremidler, definert som Environmentally Acceptable Lubricants (EALs). Dette har resultert i at driftssikkerheten er blitt dårligere som følge av utfordringer med kompatibilitet med de grønne smøremidlene. Derfor trengs det mer forskning på området. GREENLAND-prosjektet vil bidra til det grønne skiftet ved å utvikle mer driftssikre smøremidler som er mer kompatible. Som et resultat av prosjektet er målet å etablere et produksjonsanlegg for disse smøremidlene. I GREENLAND-prosjektet har vi nå utarbeidet en ny smøremiddel-formulering som alternativ til dagens EALs som brukes i den maritime industrien. Det er velkjent at en av de største utfordringene til dagens EALs er hydrolysen som oppstår når de kommer i kontakt med sjøvann, noe som fører til et surt miljø som kan bryte ned kritiske komponenter. Den foreslåtte formuleringen i GREENLAND unngår hydrolysemekanismen i smøremidlet, og den er også rettet mot en annen stor utfordring for EALs: høye priser sammenlignet med forurensende mineralbaserte smøremidler. Prosjektet går nå inn i en ny fase med å kvalifisere det nyutviklede produktet basert på de strengeste spesifikasjonene fra produsenter av originalutstyr. Når kvalifikasjonsprotokollen er ferdig, vil en test i pilotskala bli utført før produktet kan lanseres på markedet.

Lubricant leakages and spills from marine vessels have become an environmental issue of great concern over the last decades. Increased social, Governmental and non-Governmental associations awareness have triggered some countries to launch restrictive regulations intended to minimize the pollution of oceans and coasts. The new regulations (e.g. EPA 2013 Vessel General Permit) require the use of environmentally acceptable lubricants (EALs) in all oil-to-sea vessel interfaces while restricting the use of toxic and polluting mineral oil based lubricants. This transition from using very well-known and established mineral oil based lubricants to EALs has led to an increased number of reported failures both in vessel equipment and seals. One of the main challenges when formulating an EAL is the limited number of base oils that fulfills the requirements to biodegradability, bioaccumulation and toxicity, and therefore the choice of the additive package is critical. An inappropriate selection of the right additives will adversely affect the properties of the base oil by contributing to secondary effects that will risk the performance of the lubricant or by promoting unwanted chemical reactions. Despite the improvements over the last years there is still needed to develop more reliable additive packages and EALs formulation. Therefore, the GREENLAND project aims at contributing to the Norwegian green shift by developing more reliable and innovative additives that can be used for establishing a new lubricant production site in Norway. GREENLAND will be led by Arctic Coating in collaboration with Kongsberg Maritime and Funzionano as industrial partners, and SINTEF Industry as the Research Institute. The partners cover the whole value chain of EAL production, from additives production to EAL formulation and production and an end user to validate them at industrial scale.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2