Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Novel treatment for dry mouth

Tildelt: kr 0,46 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

332612

Prosjektperiode:

2021 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Forskere ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus utvikler en ny behandling for tørr munn; en tilstand som rammer opptil 30% av den voksne befolkningen, spesielt blant eldre og de som tar visse medisiner. Tørr munn kan føre til vanskeligheter med tale, svelging, tannråte og munninfeksjoner, noe som betydelig påvirker livskvaliteten. Nåværende løsninger for tørr munn krever hyppig påføring av produkter med begrensede kliniske effekter og kortvarig lindring. Vi ønsker å endre dette gjennom en helt ny tilnærming. Vår løsning innebærer bruk av nanoformulerte karbohydrat-belagte liposomer. Dette er mikroskopiske vesikler som er i stand til å feste seg til munnslimhinnen, forbedre hydrering, og reduserer påføringsfrekvens. Liposomene er belagt med spesifikke polysakkarider som alginat og kitosan, valgt for deres sterke bindingsegenskaper og høy vannabsorpsjonskapasitet. De frigir langsomt hydreringsmedium, og holder munnen fuktig over lengre perioder. De neste stegene i prosjektet inkluderer optimalisering av produktet, forberedelse for regulatorisk godkjennelse, og produksjon av en klinisk-kvalitet batch for effektivitetstesting hos pasienter. Hvis dette er vellykket, kan denne behandlingen revolusjonere behandlingen av tørr munn, forbedre livskvaliteten for millioner av mennesker over hele verden, samtidig som det dekker et betydelig og voksende marked.

The envisioned product would serve groups at risk for dry mouth encompass the elderly (particularly medicated ones), cancer patients undergoing radiation in the head and neck region, and individuals with autoimmune disorders like Sjögren’s syndrome. The product, a saliva substitute, can hydrate mucosal surfaces, with a spray format identified as the most efficient delivery method. It faces competition from a variety of brands in the market. The strategy revolves around tailoring the product based on patient feedback and targeting quality-conscious Western European consumers. Secrecy in product formulation is pivotal for its commercial success.The product aims to enhance oral health, especially for vulnerable groups, potentially reducing malnutrition and oral complications, benefiting society at large.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020