Tilbake til søkeresultatene

KLIMAFORSK-Stort program klima

KlimaDidakt: Klimaforskere i møte med elever og lærere

Tildelt: kr 0,50 mill.

Klimaproblematikk opptar mange unge, og er gjenstand for både debatt og bekymring for framtiden. Klimarelatert forskning er imidlertid omfattende og kompleks og i rask utvikling, og dette stiller store krav til lærere som i tråd med nye læreplaner skal undervise både om klimaproblematikk og om naturvitenskapens egenart. Formidlingsprosjektet KlimaDidakt har derfor hatt følgende hovedmål og delmål: Hovedmål: Hovedmål for prosjektet er å styrke ungdoms kunnskap om klimaforandringer, virkninger av disse og bærekraftige løsninger. Delmål: 1) Å gi lærere tilgang til oppdatert kunnskap fra forskningsfronten på klimarelaterte områder i en form som kan formidles til deres elever som del av undervisningen 2) Å styrke elevers og læreres forståelse av naturvitenskapens egenart og hvordan forskning foregår gjennom konkrete eksempler 3) Å inspirere ungdom til å bidra til bærekraftig utvikling gjennom studier og arbeid innen naturvitenskap og teknologi For å nå målene har didaktikere i KlimaDidakt samarbeidet med forskere innen klimarelaterte fagområder om faglig formidling til lærere og elever. De sentrale miljøene som har bidratt er Skolelaboratoriet ved NTNU, Institutt for fysikk og Institutt for biologi ved NTNU, CICERO Senter for klimaforskning og Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen (Naturfagsenteret). Samarbeidet har vært svært konstruktivt og gitt gode resultater ved at faginnholdet er forskningsmessig oppdatert og blitt didaktisk tilrettelagt av didaktikere som kjenner skolen. Resultatene er dermed solide undervisningsforløp med stor elevaktivitet og god tilknytning til nye læreplaner. Prosjektet har hatt fire hovedaktiviteter: Utvikling av forsker-elev møter med elevoppdrag, forskningsformidling til lærere, gjennomføring av forsker-elev møter og dokumentasjon. I alle hovedaktivitetene har vi arbeidet med tre forskere innen naturvitenskap og utviklet elevoppdrag og kurs innen deres tre forskningsområder, som er følgende: 1) Forskning på fornybar energi gjennom 3. generasjons solceller (Turid Reenaas, Institutt for fysikk, NTNU. 2) Dyrs tilpasninger til klimaendringer (Irja Ida Ratikainen, Institutt for biologi, NTNU) 3) Fysiske klimaendringer (Kari Alterskjær, CICERO Senter for Klimaforskning). Oppleggene innenfor de tre forskningsområdene er utformet som forsker-elev-møter med oppdrag til elevene, tilpasset deres nivå og med en konkret og lokal vinkling. Elevene skal i oppdragene undersøke henholdsvis hvilket potensiale solceller har i sitt nærområde med beregninger basert på data om solinnstråling, undersøke hvordan en fokusart kan tenkes å bli påvirket av klimaendringer gjennom bruk av et årshjul, og finne ut om vinteren blir kortere der de bor basert på lokale meteorologiske data. Disse spørsmålene har ikke klare fasitsvar, og elevene må dermed forholde seg til den usikkerheten forskning innebærer. Forskeren har besøkt hver klasse to ganger, først med en introduksjon om temaet og egen forskning, og så ved slutten av opplegget hvor elevene presenterer eget arbeid og får respons fra forskeren. I tillegg til de tre forskningsområdene har vi også fokusert på å formidle innsikt i hvordan forskere arbeider, spesielt gjennom lærerkurset «Hvordan arbeider forskere, egentlig?», men også indirekte gjennom de faglige oppdragene og gjennom møtene med elever hvor forskeren forteller konkret om hvordan hun og kolleger arbeider. Totalt har KlimaDidakt gjennomført forsker-elevmøter med elevoppdrag i 18 skoleklasser, 15 på ungdomstrinnet og 3 på videregående skole. I tillegg til realfagkonferansen er det gjennomført 5 lærerkurs tilknyttet prosjektet, hvorav 4 digitale. Vi har med dette nådd direkte ut til omkring 340 lærere og over 400 elever, pluss indirekte elevene til lærerne som har deltatt på kurs og / eller bruker publiserte lærerressurser fra prosjektet. En artikkel fra ett av temaene med elevaktiviteter er publisert i tidsskriftet Naturfag for lærere: https://www.naturfagsenteret.no/c1515376/binfil/download2.php?tid=2392214

Gjennom KlimaDidakt har vi nådd ut til ca 340 lærere og over 400 elever gjennom lærerkurs og møter mellom forskere og skoleklasser (forsker-elev-møter). De har fått oppdatert kunnskap om klimarelatert forskning gjennom undervisningsopplegg med solid didaktisk tilrettelegging, og innsikt i hvordan forskere arbeider. Forsker-elev-møtene har vært spesielt konstruktivt, og ett av oppleggene som ble utviklet er også presentert i Naturfag, som er et mye brukt tidsskrift for naturfaglærere. Vi har holdt en rekke lærerkurs om klimarelatert forskning og hvordan det kan presenteres til elever, og også ett digitalt kurs om naturvitenskapens egenart og hvordan forskere arbeider. Ett av lærerkursene er også holdt for en gruppe besøkende lærere fra Kroatia, som så muligheter for tilpasning til eget naturmiljø og skolesystem. Oppleggene som er utviklet er blitt godt mottatt av både lærere og elever, og artikkelen i Naturfag illustrerer helt konkret hvordan ungdomsskoleelever kan arbeide utforskende med relativt avanserte problemstillinger om økologi og klimaendringer.

Prosjektet «KlimaDidakt: Klimaforskere i møte med elever og lærere» bringer sammen sterke norske forskningsmiljøer innen klima og miljø og didaktiske fagmiljøer med ekspertise på kunnskapsformidling i realfag. Formidlingen skal gi kunnskap om klimaforandringer, hvordan forskere kommer fram til slik kunnskap, noen mulige konsekvenser av klimaforandringer og teknologi for bærekraftige løsninger. Målgrupper er elever på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole, og lærere i naturfagene på disse utdanningsnivåene. Det unike ved prosjektet er at forskerne møter elever direkte gjennom godt tilpassede forsker-elev møter, hvor elevene får oppdrag de skal arbeide med mellom møtene. Dette gjør formidlingen aktiviserende og meningsfylt for elevene, noe forskning har vist er effektiv for både læring og motivasjon. Gjennom direkte kontakt med forskere over tid får elevene helt konkrete eksempler på hvordan forskning foregår og hvordan forskere arbeider. Dette er vektlagt i de nye læreplanene for skolen, og setter mål som er utfordrende for lærere å oppfylle. Lærere har også stort behov for oppdatert kunnskap på klimarelaterte områder, og i tillegg til forsker-elev møtene vil prosjektet arrangere faglige lærerkurs med forskningsformidling som er direkte tilpasset læreplanen, for å støtte læreres undervisning om utfordrende temaer. Også lærerne får på denne måten direkte kontakt med forskere, noe som gir dem autentiske eksempler på hvordan forskning helt konkret foregår. Mange unge mennesker viser i dag stort engasjement for å ta vare på klimaet. Prosjektet skal styrke deres forståelse av klimarelaterte temaer, formidle en optimisme om at det finnes bærekraftige løsninger, og vise at elevene selv kan bidra gjennom å velge studier og arbeid i naturvitenskap og teknologi. I prosjektet samarbeider didaktikere ved Skolelaboratoriet NTNU med Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen og forskere på klimarelaterte områder ved NTNU og CICERO – Senter for klimaforskning.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

KLIMAFORSK-Stort program klima