Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonalt nettverk for lærerstipendiater finansiert av Offentlig sektor-ph.d-ordningen (heretter NATPRONET)

Alternativ tittel: National Network for Teachers as PhD Candidates (hereafter NATPRONET)

Tildelt: kr 8,0 mill.

NATPRONET er et innovativt forskningssamfunn med formål om å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for lærerstipendiater tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD), og understøtte deres rolle i radikal endring og innovasjon i utdanningssektor. NATPRONET sikrer bærekraft i OFFPHD gjennom promotering og systematisk søkerveiledning. I nettverket knyttes stipendiater, arbeidsgivere og gradsgivende institusjoner sammen i profesjonsrettet forsknings- og utviklingsaktivitet forankret i skolens praksis. NATPRONET tilbyr informasjons- og rådgivingstjenester, rutiner for oppstart og gjennomføring og støtter planlegging og organisering av doktorgradsløpet. Gjennom NATPRONET tilbys stipendiatene møteplasser og samskapende aktiviteter, som understøtter utvikling av egen forskeridentitet i samspill med profesjonsutøvere og etablerte forskere. Således fungerer NATPRONET som et ressurssenter som gjennom samskapte FoU-aktiviteter tilbyr stipendiater tilhørighet til et profesjonsfaglig fellesskap, som de selv medvirker til å profesjonalisere. NATPRONET anerkjenner og bygger på stipendiatens profesjonskompetanse, og sikter mot å bidra til en meningsfull, faglig utviklende og sosialt integrert stipendiatperiode samt gjennomføring på normert tid.

NATPRONET er et innovativt forskningssamfunn med formål om å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for lærerstipendiater tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD), og understøtte deres rolle i radikal endring og innovasjon i utdanningssektor. NATPRONET sikrer bærekraft i OFFPHD gjennom promotering og systematisk søkerveiledning. Videre knytter nettverket stipendiater, arbeidsgivere og gradsgivende institusjoner sammen i profesjonsrettet forsknings- og utviklingsaktivitet forankret i skolens praksis. Stipendiater i OFFPHD innen utdanningsfeltet rapporterer om betydelige spenninger mellom tradisjonelle akademiske krav og strukturer og praksisrelaterte behov om fleksibilitet og mangfold (Mausethagen m.fl., 2021). Uklare forventninger, manglende støttestrukturer og manglende tilhørighet til forskermiljø skaper utfordringer relatert til ensomhet og identitetsskaping, teori og kunnskapsutvikling samt publisering og gjennomføringsevne. NATPRONET svarer på utlysningen og utfordringene ved å tilby informasjons- og rådgivingstjenester, etablere rutiner for oppstart og gjennomføring og støtte planlegging og organisering av doktorgradsløpet. Gjennom NATPRONET tilbys stipendiatene møteplasser og samskapende aktiviteter som understøtter utvikling av egen forskeridentitet i samspill med profesjonsutøvere og etablerte forskere. Således fungerer NATPRONET som et ressurssenter som gjennom samskapte FoU-aktiviteter tilbyr stipendiater tilhørighet til et profesjonsfaglig fellesskap, som de selv medvirker til å profesjonalisere. NATPRONET anerkjenner og bygger på stipendiatens profesjonskompetanse og sikter mot å bidra til en meningsfull, faglig utviklende og sosialt integrert stipendiatperiode samt gjennomføring på normert tid.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder