1.1 Prosjektets fremdrift i rapporteringsperioden
Prosjektet har gjort fremskritt, men opplevde noen forsinkelser i år 2 på grunn av endringer i personalet, datamangel, tekniske utfordringer og midlertidig manglende samarbeid fra Gmina Kolobrzeg. Disse forsinkelsene forventes imidlertid ikke å ha noen vesentlig innvirkning på den samlede fremdriften. Prosjektets tidslinje ble gjennomgått og oppdatert for de kommende prosjektmånedene for å unngå betydelige tilbakeslag.
1.2 WP1 - Rammeverk for overvåking av bærekraft og robusthet i urbane områder
År 2 fokuserte på datainnsamling for U4SSCs KPI-er for bærekraft og klimarobusthet. Etter datainnsamlingen ble KPI-beregningene ferdigstilt for Norge, mens de fortsatt pågår for Polen og Frankrike. For å lette kommunikasjonen ble det laget et KPI-dashbord med visuelle prestasjonsmålinger ved hjelp av et lollipop-diagram i tråd med U4SSCs metodikk. I tillegg ble det identifisert og samlet inn ytterligere data for de klimarelaterte scenariene som skulle visualiseres i deltakelsesverkstedene (WP2) ved hjelp av digitale tvillinger (WP3). Datainnsamlingen ble påbegynt i Norge, med fokus på Kristiansund. Data for de polske og franske scenariene ble samlet inn i prosjektår 3. Milepæl 2: «KPI og data tilgjengelig for utvikling av DT-ene» ble i sin helhet oppnådd for Norge og er under arbeid for Polen og Frankrike i år 2. Milepæl 1.1: «Sett med KPI-er for bærekraft og robusthet for hvert byområde» ble utsatt til prosjektår 3 på grunn av postdoktorforskerens avgang og forsinkelsen med å finne en erstatning.
1.3. WP2 - Prosesser for samskaping av politikk basert på deltakende/borgervitenskapelig tilnærming
Arbeidet i oppgave 2.1 identifiserte viktige klimatrussel-bruksområder i tre byområder, basert på år 1-forskning (D2.1). Brukstilfellene ble valgt med en deltakende metode fra oppgave 2.2 (D2.2), gjennom nettbaserte spørreundersøkelser og fokusgrupper i hvert land.
I rapporteringsperioden ble det holdt fokusgruppemøter i Frankrike (15/2/24, 7 deltakere). Tre brukstilfeller ble identifisert: Polen (kolonihage, sosial motstandskraft, grønn-blå infrastruktur), Norge (Kristiansunds forbindelse til fastlandet under ekstremvær), og Frankrike (flomhendelser i Bordeaux). Forberedelser til workshops (oppgave 2.4) og deltakerrekruttering (oppgave 2.3) pågikk. Milepæl 1 ble nådd gjennom spørreundersøkelser og fokusgrupper.
1.4 WP3 - Digitale tvillinger (DT)
I år 2 var fokuset på å utvikle betaversjoner av DT for de tre byområdene. Det ble oppdaget noen feil i de eksisterende DT-versjonene, som ble løst med progressive oppdateringer til partnerne i AugmentCitys Sandbox-programvare. Basert på resultatene fra WP2-undersøkelsen og fokusgruppene ble det avholdt regelmessige scenariomøter annenhver uke med hver by for å utforske DTs innvirkning på forståelse og beslutningstaking i brukstilfellene i forkant av workshopene. I løpet av rapporteringsperioden ble det avholdt en innbyggerworkshop i Kristainsund og en i Kolobrzeg for å demonstrere den kommunikative kraften i DT sammenlignet med tradisjonelle 2D-kommunikasjonsmidler. Betaversjoner av DT-ene for de tre byområdene vil bli ferdigstilt og levert i år 3..
1.5 - WP4 - Kommunikasjon, formidling og bærekraft
Arbeidspakke 4 fokuserte på kommunikasjon og engasjement (oppgave 4.2) og formidling av resultater (oppgave 4.3). Aktivitetene ble utført via sosiale medier og prosjektets nettside. CREST oppdaterte jevnlig sine Instagram-, Facebook- og Twitter-kontoer, og opprettet en LinkedIn-profil i september 2023.
Prosjektpartnerne engasjerte innbyggerne og økte bevisstheten om CREST gjennom egne kanaler, med fokus på undersøkelsen. I Frankrike ble flygeblad med QR-koder delt ut, og informasjon spredt via e-post og lokale nettverk. En artikkel ble publisert i en lokalavis, og et webinar ble arrangert.
I Polen ble prosjektet promotert via sosiale medier og lokale Facebook-grupper. På grunn av valg ble sosiale medier brukt mindre til spørreundersøkelser, og lokale aktører ble kontaktet direkte. Ingen milepæler eller leveranser for WP4 skulle leveres i det andre året.
Climate change largely impacts urban life. Extreme temperatures have an impact on sea level rise and, subsequently, nefarious events such as floods, droughts and storms have costly impacts on cities' basic services, infrastructure, housing, livelihoods and health. Cities are responsible for 75% of CO2 emissions, and so its stakeholders must come forward with out of the box solutions to promote innovation and stimulate urban resilience by limiting negative impacts of climate change. But for a problem to be addressed, it must first be seen and felt. Visualization is a potential way of increasing engagement with climate change, and IT developments, such as Artificial Intelligence and Augmented Reality, provide significant advancements that can be transformative in engaging audiences with climate change issues. This is at the basis of Augmentcity which developed a ground-breaking way to operate digital twins of cities, enabling data and “what-if” scenarios to be analysed and visualised in an interactive and immersive visualisation tool to be used by policy-makers, researchers, companies and citizens. Our proposal builds on AugmentCity and apply it in terms of demonstration, co-creation and mobilization of stakeholders for capacity-building and collective decision-making in 3 European urban areas for resilient urban infrastructure adaptation to climate change.