Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Religious and Secular Worldmaking: Narrative Cultures of Utopian Emigration and the Formation of Modern Regimes of Attention

Alternativ tittel: Religiøse og sekulære verdensdannelser: Emigrasjonens utopiske fortellingskulturer og oppkomsten av moderne oppmerksomhetsregimer

Tildelt: kr 10,8 mill.

Opplever religiøse og sekulære mennesker verden på forskjellige måter? Dette er spørsmålet som forskningsprosjektet NC-RoA undersøker ved å se på 1800-tallet, en tid da fortellingskulturer endret seg og oppfattelsen av en felles virkelighet så ut til å bryte sammen. Dette førte til dannelsen av konseptuelle motsetninger - som tro versus vitenskap, politisk venstre versus høyre og kapitalist versus kommunist - som preget de europeiske diskusjonene om "modernitet". I dag tyder debatter om mediabobler og villedende informasjon på at samfunnet blir stadig mer polarisert. Mange mennesker ser sine motstandere som utilgjengelige for rasjonelle argumenter eller fakta. NC-RoA undersøker disse dynamikkene i et historisk perspektiv for å bedre forstå de kognitive prosessene som fører til at oppfatninger av verden glir fra hverandre. Vi undersøker fortellingskulturene til 1800-tallets utopister som emigrerte til USA for å delta i utopiske samfunn. Fra europeiske observatørers perspektiv ble disse radikale forsøkene på å etablere en guddommelig økonomi, skape et nytt moralsk samfunn, etablere en ny Zion eller bygge et kommunistisk paradis sett på som sosiale eksperimenter som modellerte det moderne samfunnet, den moderne økonomien og fremtiden for religionen. Våre kilder viser hvordan emigrantenes oppfatninger av verden og samfunnet endret seg da de møttes i "det løftede land". Språket endret seg da utopiske grupper oversatte sine individuelle erfaringer av den nye verden i religiøse posisjoner. NC-RoA studerer fortellingskulturene som oppmerksomhetsregimer - strukturer som er egnet for å kontrollere, regulere eller veilede folks oppfatning av verden. Med utgangspunkt i nye modeller fra kognisjonsvitenskap, analyserer vi hvordan nye fortellingspraksiser utløste alternative måter å modulere oppmerksomhet på, som skulle bli grunnleggende for moderne former for verdensdannelse.

Do religious and secular people experience the world differently? NC-RoA examines the moment in the 19th century, in which narrative cultures were decoupled and a sense of shared reality seemed disrupted, giving epistemic affordance to conceptual binaries—such as faith/science, political left/right, capitalist/communist—that came to shape European discourses on “modernity”. The proposed project connects conceptual history to the study of vernacular religion and the social history of emigration. We study the story worlds of early 19th-century utopians who emigrated from Europe to the US to engage in attempts to create a “perfect society”. From the perspective of European observers, these radical utopian attempts to establish a divine economy, create a new moral world, establish a new Zion, or build a communist paradise were social experiments modeling modern society, economy, and the future of religion. Our sources document shared realities such as meeting places, day-to-day cooperation, the exchange of ideas and goods, even whole towns. The detailed accounts of daily routines, the environment of the settlements, and their social organization, however, also document how emigrants' perception of the world and society changed. Conceptual distinctions started to occur: utopians of all shades learned to reframe their individual experiences of the New World as religious positions when encountering each other in the “promised land”. NC-RoA studies the narrative cultures of utopian emigration as regimes of attention. Taking inspiration from recent predictive processing accounts on cultural affordances, we analyze how new narrative practices described and prescribed alternative patterns of attending foundational to alternative practices of world-making and conceptual boundary-drawing in situations of fundamental reorientation.

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Finansieringskilder