Tilbake til søkeresultatene

FRIPROSJEKT-FRIPROSJEKT

Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora Futures

Alternativ tittel: Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora Futures

Tildelt: kr 8,7 mill.

Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora Futures forsker på hvordan engelskspråklige forfattere i den afrikanske diasporaen fra 1900 til i dag har utfordret skillet mellom musikk og litteratur på fremtidsrettede måter. Dette er hovedspørsmålet prosjektet skal undersøke: Hvordan har forfattere i den afrikanske diasporaen eksperimentert med litteratur og musikk for å forestille seg og jobbe mot et mer likestilt samfunn i fremtiden? Word, Sound and Power studerer sjangere som for eksempel jazzpoesi, dubpoesi, sonetter, punk, soul, funk, spirituals, folk, blues, slampoesi, hip hop og nye former for eksperimentell litteratur i krysningspunktet mellom litteratur og musikk. Prosjektet videreutvikler forskningen på «afrofuturisme» ved å historisere og se mer kritisk på dette begrepet enn det som har vært gjort før. Det bidrar også til forskningen på afrofuturisme ved å undersøke mange ulike fremtidsvisjoner og det ideologiske mangfoldet i litteratur fra den afrikanske diasporaen som ofte blir oversett. Prosjektet viser dette ved å sammenligne forfattere fra ulike tiår og regioner i den afrikanske diasporaen og ved å bruke tverrfaglige perspektiver fra litteraturvitenskap, kulturstudier og musikkvitenskap. Den engelskspråklige afrikanske diasporaen er en viktig del av vestlige samfunn. Derfor trenger vi mer kunnskap om den kulturelle påvirkningen den afrikanske diasporaen har hatt på vestlig estetikk. Dette er nødvendig for å utvide og videreutvikle vår forståelse av vestlig estetikk i dag, i all dens kompleksitet og mangfoldighet. Målet med Word, Sound and Power er særlig å produsere ny kunnskap om påvirkningen den afrikanske diasporaen har hatt på samtidens definisjoner av «litteratur», «det litterære», «det lyriske» og på forestillingen om at det estetiske er politisk. Resultater oppnådd så langt: Høsten 2023 ble forskningsbloggen «The Word, Sound and Power Research Blog» opprettet, og den har vært oppdatert jevnlig siden. Bloggen har forsterket internasjonalt samarbeid ved å inkludere bidrag fra prosjektets samarbeidspartnere i Storbritannia og har fungert som en effektiv kanal for både allmennrettet og brukerrettet formidling av prosjektets forskning og arrangementer. I januar 2024 dro prosjektleder på arkivreise til George Padmore Institute i London. Prosjektleder så igjennom alt av deres arkivmateriale relatert til The Caribbean Artist Movement. Korrespondanser mellom forfatteren Kamau Brathwaite og litteraturviteren Gordon Rohlehr, og mellom Brathwaite og britiske forlag på 1960-tallet, var av særlig interesse for prosjektets hovedforskningsspørsmål. Brevutvekslinger der Rohlehr og Brathwaite diskuterer maktforholdet mellom den vestlige litterære kanon og karibisk populærmusikk i de karibiske landene var de viktigste funnene. I april 2024 ble den første av tre internasjonale workshops avholdt i Oslo. Keynoteforelesningen ble holdt av Emily J. Lordi (Vanderbilt). Tittelen på forelesningen var «Listening to Whitney: Revision and Retrieval Through Close Reading». Forelesningen belyste prosjektets problemstillinger fra et afroamerikansk perspektiv. Dette fremmet prosjektets tverrfaglige og sammenlignende ambisjon om å analysere forfattere og artister som utforsker forholdet mellom musikk, litteratur/lyrikk og fremtidsvisjoner fra ulike regioner i den afrikanske diasporen. Dette fremmet også prosjektets ambisjon om å studere det ideologiske mangfoldet i den afrikanske diasporaen. Prosjektleder og postdoktor formidlet pågående forskning under workshopen som var åpen for publikum.

Word, Sound and Power is an interdisciplinary research project that combines perspectives from literary studies, cultural studies and musicology in order to answer the overarching research question: How have writers of the Anglophone African Diaspora in the long twentieth century challenged the boundaries between literature and music in order to envision alternative political futures? The project introduces new and cutting-edge perspectives to the study of the African Diaspora by deconstructing and historicising the theoretical concept of Afrofuturism. By comparing literary-musical experiments by writers from the Caribbean, Europe and America, Word, Sound and Power will bring attention to the diversity of black epistemology and ideology. The project’s principal research aim is to study the ways in which African Diasporic experiments with the boundaries between music and literature, and the lyrical and the poetic, have produced a range of different imaginary futures. These include both utopias and dystopias. It will therefore advance our understanding of the various political modalities, micro-ideologies and political positions and political conflicts that exist within the musical-literary experimentation of the African Diaspora. The research group focuses on Afro-diasporic European, American and Caribbean literature in English and studies genres such as spirituals and folk songs, blues, gospel, soul, jazz poetry, dub poetry, slam poetry, sonnets and romantic poetry, avant-garde poetry, performance poetry, punk poetry, hip-hop and rap and experimental poetry.

Budsjettformål:

FRIPROSJEKT-FRIPROSJEKT

Finansieringskilder