Mobbing kan ødelegge liv. Til enhver tid mobbes om lag 40 000 barn og unge i grunnskolen i Norge, og vi vet at negative handlinger og mobbing mellom barn utvikler seg allerede i barnehagen. I dette prosjektet vil vi undersøke om et forebyggende tiltak mot mobbing bidrar til å forebygge, avdekke og håndtere mobbing i norske barnehager.
I 2021 sikret endringer i barnehageloven norske barnehagebarn retten til et trygt og godt barnehagemiljø. Endringene gav barnehagene en lovfestet plikt til å systematisk arbeide for å forebygge mobbing og sosial ekskludering, og til å ha nulltoleranse for krenkelser som eksklusjon, mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
BeProx er et tiltak utviklet i Sveits med mål om å systematisk forebygge og håndtere mobbing i barnehagen gjennom å øke kompetanse og forståelse hos barnehagepersonalet. I sveitsiske barnehager førte innføringen av BeProx til en nedgang i antall barn som opplevde mobbing. I en pilotstudie i Askøy kommune er tiltaket oversatt og justert til norske forhold og prøvd ut i kommunens barnehager. I norsk sammenheng har BeProx fått navnet Sammen mot mobbing.
Dette prosjektet har som mål å evaluere effektiviteten av BeProx i norske barnehager i en større cluster randomisert kontrollert studie. Prosjektet er et samarbeid mellom forskere ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge i Vest (RKBU Vest), NORCE Helse og samfunn, og RKBU Nord, UiT Norges arktiske universitet, samt Bjørnafjorden og Narvik kommune. Målet med prosjektet er tredelt og vi vil undersøke (1) effekten av BeProx for å forebygge og håndtere mobbing og negative handlinger mellom norske barnehagebarn, (2) faktorer som fremmer og hemmer god implementering i norske kommuner, og (3) kostnadseffektiviteten av å innføre BeProx i norske barnehager sammenlignet med vanlig praksis.
Siden oppstart av prosjektet, er materiell i tilknytning til Sammen mot mobbing oppdatert og tilpasset norske forhold, dette inkluderer en håndbok, et kvalitetssystem (for å sikre metodeintegritet, vedlikehold og videreføring) og en digital plattform hvor materiell er gjort tilgjengelig for alle tiltaksbarnehager.
Våren 2023 rekrutterte vi 38 barnehager fra samarbeidskommunene, disse ble i september 2023 randomisert til å motta opplæring i Sammen mot mobbing-tiltaket eller være kontroll. I september 2024 startet kontrollbarnehagene med opplæring i tiltaket.
Det er gjennomført før- (august 2023) og etter-målinger (mai 2024) på omtrent 700 barn og 400 ansatte i prosjektbarnehagene. Fra og med høsten 2024 vil vi også samle inn kvalitative data på implementeringsfaktorer, og kostnadsdata for å gjøre kostnadsanalysene.
Data bearbeiding og analyser fra de to første målepunktene er i gang. Protokollartikkel fra prosjektet er publisert, to artikler fra effektmålingen er forventet innsendt til et internasjonalt fagfellevurdert tidsskrift innen utgangen av året.
In January 2021, new additions to the Kindergarten Act came into force in Norway introducing the right for all children to a safe and sound kindergarten environment. According to the act, Norwegian kindergartens shall work systematically in preventing bullying and social exclusion and adopt a zero-tolerance for violations such as exclusion, bullying, violence, discrimination, and harassment. The national regulation Framework plan for Norwegian kindergartens' tasks and content, states that kindergartens should adopt a system of internal quality assurance to ensure compliance with legislation and the new regulations against bullying. The municipalities, as the local kindergarten authorities, are responsible for ensuring that kindergartens are run in accordance with laws and regulations and should provide guidance to the kindergartens based on local circumstances and needs.
A growing body of research suggests that bullying occurs also between kindergarten peers and that this is associated with negative consequences later. There are few evidence-based interventions directly targeting bullying among kindergarten peers. The current project aims to evaluate the effectiveness of the Be-Prox intervention in a cluster randomized controlled trial in Norwegian kindergartens in close collaboration between Norwegian municipalities, research and educational institutions, and regional centres for child and youth mental health and welfare. The Be-Prox intervention aims to systematically prevent and handle bullying through increased understanding and skills among kindergarten personnel. Hence the project complies with the current call by introducing research on tools, systems, and models that promote evidence-based practices in Norwegian kindergartens in general, and to prevent bullying between kindergarten peers in particular. If proven effective, Be-Prox can be offered as an evidence-based practice to kindergartens nationwide ensuring the sustainability of findings.