FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren
Vibrant Connection. Perpetuation and Transformation of Musical Cultural Heritage in Early Childhood Professions
Alternativ tittel: Levende kulturarv. Bevaring og fornyelse av immateriell kulturarv i møter mellom studenter, barn, barnehageansatte og sangappen TRALL
Barnehagen er en viktig kulturarena for barn som vokser opp i dagens flerkulturelle samfunn. I prosjektet er vi særlig opptatt av hvordan musikk kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehage og barnehagelærerutdanning. Prosjektet er tverrfaglig, og inkluderer musikkteori og praksis, pedagogikk og didaktikk, og teknologi. Forskningen utføres i samarbeid mellom institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet, Oslo kommune, Bydel Nordre Aker, og Læringsverkstedet, den største private barnehagekjeden i Norge. Prosjektleder er professor Tove Lafton.
Barnehagelærere og studenters vurdering av egne muligheter til å drive musikkarbeid.
Forskningsspørsmålet: “Hvordan vurderer barnehagelærere og studenter sin evne til å delta i musikkaktiviteter og kommunikasjon med barn, og hvordan bidrar deres kulturarv til profesjonell utvikling?” undersøkes kvantitativt. En survey ble utarbeidet i perioden november 2023-april 2024. Undersøkelsen spør et utvalg barnehagelærerstudenter og ansatte i norske barnehager hvordan de vurderer sin interesse og sitt engasjement for musikk og sang. Det er gjort tilsvarende spørreundersøkelser tidligere. For å sikre sammenligningsgrunnlag er en del av spørsmålene hentet fra tre tidligere undersøkelser; Goldsmith MSI, GoBan og en self assessment-studie. Etter en nærlesing av funn fra tidligere undersøkelser ble en gruppe spørsmål om-formulert å bedre kunne fange opp barnehagelærerens profesjonsutøvelse og kompleksiteten i barnehagens organisering.
Det tok lenger tid enn planlagt å få høy nok svarprosent og undersøkelsen har derfor utvidet frist. Vi vil gå i gang med variabel analyse så snart vi stenger skjemaet medio oktober.
Et av målene til Vibrant Connections er å bidra til utdanningskvalitet. I tillegg til at studentene svarer på surveyen, undersøker vi kvalitativt hvordan Trall virker på interaksjon med musikk i studentenes praksis. Om lag 50% av studentene har takket ja til å dele sine refleksjonsnotater.
Hvordan teknologi kan bidra i barnehageansattes musikkarbeid
Spørsmålet om hvordan teknologi kan bidra til å utvikle studenter og ansattes læring og arbeid med musikk og kulturarv, undersøkes i et aksjonsforskningsinspirert design. Arbeidet foregår i samarbeid med 14 barnehageavdelinger på Østlandsområdet. Prosjektmetodologien er inspirert av aksjonsforskning (MacNaughton, 2005, Kemmis, 2007), og det første året har vært preget av dialog og aktivitetsbasert samhandling. Vi har brukt tid på å etablere samarbeidet, kartlegge barnehagenes praksis i dag og å introdusere TRALL i barnehagene.
Aktiviteter:
- jevnlige møter med styringsgruppa for å justere kursen
- utvikling av og gjennomføring av ståstedsanalyse
- møter med styrere i involverte barnehager for å informere om prosjektet, prosedyrer og formelle retningslinjer.
- kick-off med vekt på inspirasjon og oppstart i februar 24.
- forskergruppen på besøk i deltagende barnehager for å følge deres utviklingsarbeid.
- møter med pedagogiske ledere for kunnskaps- og erfaringsdeling, og refleksjon
- utvikling av metodehefte, som støtte og inspirasjon til musikkarbeidet på avdelingene.
Deltagerne har i denne perioden gjennomført første sløyfe i aksjonsforskningsspiralen: Kartlegge praksis – planlegge for nye handlinger – gjennomføre – reflektere over hva som er gjort. I oktober starter vi opp andre sløyfe i barnehagene.
Begrepet immateriell kulturarv
Samlet sett skal prosjektet Levende Kulturarv skape en dypere forståelse av hvordan immateriell kulturarvs har betydning for profesjonsutøvere og studenters engasjement i barnehagens sang- og musikkpraksis. Begrepet immateriell kulturarv er et forholdsvis nytt begrep innenfor utdannings-forskning. Vi er godt i gang med et systematisk review styrt av spørsmålet: Hva kan immateriell kulturarv i utdanningsforskning forstås som, og hvordan presenterer publikasjoner som omhandler immateriell kulturarv med fokus på sang og musikk, kvalitet/meningsskaping i barnehage og barnehagelærerutdanning??
Doktorgradsstipendiat og postdoktor
Doktorgradsstipendiat Eilen Bergvik startet opp i prosjektet 1.september 2023. Våren 2024 har hun gjennomført et samarbeidsprosjekt sammen med tre avdelinger i prosjektet, og undersøkt hvordan barnehagelærere kan jobbe med barns medvirkning i samlingsstunder som inkluderer immateriell kulturarv.
Postdoktor Nina Odegard startet i august 2024. Arbeidstittelen er «Lyden av barnehagen». Til nå har hun spisset sitt eget forskningsprosjekt, begynt på en forskningsoversikt, satt seg inn i metoder/metodologi og mulige analyseinnganger. Målet er å starte opp utforskingen sammen med to av avdelingene høsten 2024.
Forskningsformidling
24. September 2024 presenterte Vibrant Connections på den internasjonale konferansen “Childlife”.
Prosjektets blogg: https://uni.oslomet.no/levendekulturarv.
The quality of young children’s everyday lives is closely linked to formal and informal early childhood settings, as well as to the content of their experiences and practices. Music and singing form a substantial and inherent part of the content of early childhood settings and can be seen as part of the cultural heritage and aesthetic practices of kindergartens. As such, musical practices are important and relevant to the quality of young children’s lives.
Vibrant Cultural Heritage aim to investigate whether technological tools in the form of a musical heritage application, TRALL, can serve as a pedagogical support for students and early years practitioners in developing quality aesthetic music practices in kindergartens. The question of how technology can affect diverse student learning and practitioners’ professional work with music and cultural heritage, will be investigated in an action-research inspired design in combination with a quantitative study addressing how early years practitioners and students assess their interest and engagement in music and singing. The research will be conducted in close collaboration between Early Childhood Teacher Education at Oslo Metropolitan University, Oslo Municipality District Nordre Aker and Læringsverkstedet, the largest private kindergarten chain in Norway.
A methodological triangulation, consisting of quantitative studies combined with qualitative investigation and practice-oriented action research, will be applied to create a deeper understanding of how technology can contribute to and affect practitioners’ professional work with music and cultural heritage. The research will be conducted in close collaboration between Oslo Metropolitan University and students and staff in 24 kindergartens in eastern Norway.