Rapporteringsåret 2024/25 kan karakteriseres som "konsolideringsåret", hvor TANGO-W fokuserte på å ferdigstille og evaluere alle prosjektets leveranser og mål. Hovedfokuset var på å fullføre implementeringen av F-W-E- og UTC-målene i alle 7 ULL-ene, samt å evaluere effekten av det transformative ULL 2.0-formatet og den Temporale Interessentarkitekturen.
I løpet av denne perioden ble TANGO-W-læreplanen (D5.2) ferdigstilt og pilotert. Læreplanen tilbyr moduler for å utvikle transformative kapasiteter hos kommunale prosjektledere og transformative forskere. Den inkluderer læringsmoduler, veiledninger og verktøy for transformativ styring, og danner et solid grunnlag for fremtidige prosjektledere og forskere.
Arbeidspakke 2 og 5 samarbeidet om å utvikle D5.1 "Good Practice Guide for UTC Replication", som gir et rammeverk for nyttige styringsmodeller og utforsker virkningen av ulike roller, arkitekturer, ULL-implementeringstrinn og overvåkingsmodeller på ULL-transformasjonsmål.
Arbeidspakke 3 gjennomførte de siste to fysiske CoP-ene i Stockholm og Klagenfurt i 2024, med fokus på å evaluere prosjektets fremgang og dele erfaringer på tvers av alle ULL-ene. Den siste CoP-en i Klagenfurt fungerte også som TANGO-W's avsluttende arrangement, hvor prosjektmedlemmer reflekterte over åtte sentrale prosessmilestolper for vellykket ULL 2.0-implementering.
Arbeidspakke 4 fullførte implementeringen av ULL-ene og utviklet prototyper for innovative ULL-forretningsmodeller (D4.2). En viktig innsikt var at ULL-forretningsmodellene måtte tilpasses for å være levedyktige på EU-nivå, noe som førte til en mer forretningsorientert tilnærming for å muliggjøre overføring mellom ulike europeiske kontekster.
Arbeidspakke 6 organiserte en webinarserie kalt "Urban Transformation Talks" i april 2024, som presenterte TANGO-W-metodologier for utvikling av urbane transformative kapasiteter. Webinarene nådde over 470 interessenter på tvers av Europa. I tillegg ble det produsert fire interaktive rapporter som forventes å nå tusenvis av byplanleggere, forskere og andre relevante aktører.
Prosjektet har skapt markedsmuligheter, særlig innen innovative teknologier som akvaponi, men også i spredningen av nye ULL-styringsverktøy blant transformative forskere og kommunale prosjektledere. TANGO-W har tatt viktige skritt mot å forbedre livskvaliteten i byene gjennom bedre tilgang på fersk mat, forbedrede bomiljøer og nye jobbmuligheter.
Avslutningsvis har TANGO-W-prosjektet demonstrert verdien av transformative forskningsmetoder og samarbeidsbaserte tilnærminger til byutvikling. Prosjektet har lagt grunnlaget for fremtidige initiativer som søker å øke byers transformative kapasitet og bærekraft innen mat-, energi- og vannsektoren.
TANGO-W-prosjektet har skapt betydelige effekter og potensial for bærekraftig byutvikling i Norge, med fokus på kommunene Halden og Marker. Prosjektet har bidratt til å styrke den urbane transformative kapasiteten (UTC) gjennom utvikling og implementering av syv Urban Living Labs (ULLs), hvor Halden og Marker har fungert som pilotkommuner i Norge. Resultatene viser hvordan innovative styringsmodeller, nye samarbeidsroller og praktiske verktøy kan fremme bærekraftige løsninger innen mat-, energi- og vannsektoren.
I Halden har prosjektet ført til konkrete tiltak for å redusere matsvinn, forbedre mattilbudet i barnehager og fremme samarbeid mellom pedagoger, foreldre og mateksperter. Disse initiativene har skapt en modell for regional replikering og inspirert andre offentlige institusjoner til å ta i bruk lignende metoder. Marker kommune har på sin side integrert bærekraftige energiprosjekter med lokal matproduksjon, inkludert planer om drivhus i samarbeid med omsorgsinstitusjoner. Dette har styrket generasjonslæring og engasjement blant innbyggerne, samtidig som det har fremmet sosial inkludering.
ULL-eksperimentene i Norge har også utforsket innovative løsninger som bruk av prosessvann og fornybar energi i matproduksjon. Disse tiltakene har bidratt til å definere nye ferdigheter og roller for både forskere og offentlige tjenestemenn, noe som er avgjørende for å håndtere komplekse urbane utfordringer. Gjennom CoP-workshops og systemisk veiledning har prosjektet fremmet refleksjon blant aktørene, styrket læring på tvers av sektorer og lagt grunnlaget for videreføring av transformative prosesser.
Prosjektets langsiktige potensial inkluderer utvikling av robuste forretningsmodeller som kan tilpasses ulike europeiske kontekster, samt policyanbefalinger og en modulær læreplan som gir kommunale ledere verktøy for å styre transformative endringer. Disse ressursene gjør det mulig å replikere prosjektets metoder i andre byer, noe som kan føre til betydelige miljømessige gevinster som bedre vannforvaltning, redusert matsvinn og økt bruk av fornybar energi.
TANGO-W har også skapt økonomiske muligheter gjennom utvikling av bærekraftige teknologier som akvaponi-systemer, noe som kan bidra til lokal verdiskaping og jobbskaping. Samtidig har prosjektet styrket den sosiale kapitalen ved å engasjere ulike samfunnsgrupper i bærekraftige initiativer.
Samlet sett har TANGO-W-prosjektet demonstrert hvordan transformative forskningsmetoder kan bidra til bærekraftig byutvikling. Kommunene Halden og Marker har vist hvordan lokale ULL-eksperimenter kan skape konkrete resultater, samtidig som prosjektets metoder legger grunnlaget for bred replikering i Europa. Dette gjør TANGO-W til et viktig bidrag til fremtidens urbane landskap.
The TANGO-W (Transformative cApacity in eNerGy fOod and Water) project is an applied research project that develops urban transformative capacities (UTC) as a novel governance ability at the interface of food, energy and water. TANGO-W follows Wolfram's (2016) capacity building approach, adopting a needs and requirements-based focus on the capacity building priorities of urban stakeholders (Objective 1). At the heart of TANGO-W is the two-level capacity building approach (Objectives 2 & 3). At the urban level, TANGO-W designs and implements Urban Living Labs 2.0 (ULL). At the European level, TANGO-W establishes a transdisciplinary Community of Practice (CoP) as an integrative coordinating transformation system. Both provide the spaces for the development of UTC according to the needs of urban actors in several dimensions (i.e., transformative governance formats, shaping new transformation roles; self-organization, technical skills and tools). At the same time, the ULL and CoP act as novel governance formats at local and EU level to accelerate urban change in a desired, sustainable direction. The activities of TANGO-W result in policy recommendations for replication and upscaling measures as well as in training concepts and pilot courses that support capacity building in TANGO-W fellow cities (Objective 4).