Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Alternativ tittel: Redusere utslipp fra skip med skrogytelsesmåling ved overfart

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektnummer:

336955

Prosjektperiode:

2023 - 2025

Organisasjon:

Geografi:

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert databehandling. Derfor bruker skipsoperatørene i dag endringer i totalforbruket som indikasjon på mye groe på skroget. Endringer i totalforbruket er imidlertid en samlepost som inkluderer groe på skrog, groe eller skade på propell, bunnmalingsskader, skrogskader, motortilstand og målefeil av drivstoff. Den ønskede informasjonen maskeres av vær, last, lastfordeling, strøm, temperatur, varierende skipshastighet, type drivstoff og mye annet. Prosjektet skal ved hjelp av sensorer samle inn data om skrogets overflate mens skipet er i alminnelig drift og skape informasjon som skal være til nytte for sluttbrukeren for å optimalisere bruken av skrogrens.

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert databehandling. Derfor bruker skipsoperatørene i dag endringer i totalforbruket som indikasjon på groe på skroget. Endringer i totalforbruket er imidlertid en samlepost som inkluderer groe på skrog, groe eller skade på propell, bunnmalingsskader, skrogskader, motortilstand og målefeil av drivstoff. Den ønskede informasjonen maskeres av vær, last, lastfordeling, strøm, temperatur, varierende skipshastighet, type drivstoff og mye annet. Prosjektet skal ved hjelp av sensorer samle inn data om skrogets overflate mens skipet er i alminnelig drift. Dataene skal analyseres i et dataprogram og gi beslutningsgrunnlag for skipsoperatøren for slike emner som: hvordan og hvor ofte skrogrens skal gjøres, om skroget bør sandblåses ved neste besøk i tørrdokk. Det vil også gjøre skipets mannskap og eier bedre i stand til å vurdere andre drivstoffbesparende tiltak fordi mye av usikkerheten med groe kan elimineres. Forstudier for å redusere gjennomføringsrisiko er gjort, men prosjektet er ikke igangsatt.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2