En av hovedårsakene til at elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) ikke får mulighet til å delta i leseopplæring eller tilegne seg leseferdigheter er mangel på evidensbaserte leseprogram som er tilpasset deres behov. De fleste leseprogrammer er utviklet for elever som kan benytte sitt talespråk funksjonelt. I tillegg kan manglede forventninger, erfaringer og kompetanse bidra til manglende leseopplæring. Selv enkle leseferdigheter kan bety mye for den enkeltes livskvalitet og kan bidra til større grad av selvstendighet i kommunikasjonen med omgivelsene.
Studie 1) I mars 2023 startet en leseintervensjon for å undersøke om 40 elever med autisme og/eller intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker ASK kan tilegne seg tidlige leseferdigheter ved å benytte leseprogrammet «Lesing for alle». Dette leseprogrammet baserer seg på forskningen til Janice Light og David McNaughton og deres evidensbaserte leseprogram Accessible Literacy Learning (ALL). Det vil jobbes systematisk og eksplisitt med leseprogrammet over 18 måneder.
Elevenes ferdigheter testes hver måned (i 18 måneder) frem til intervensjonsslutt i oktober 2024. Sosial validitet vil bli vurdert gjennom et semistrukturert spørreskjema i etterkant, hvor både lærere og elever vil bli hørt. Det vil også undersøkes om systematisk og eksplisitt undervisning med et tilpasset leseprogram vil bidra til økt ordforråd. Elevens ordforråd ble målt ved oppstart gjennom MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (CDI).
Studie 2) Det er også sett på sammenhenger mellom ekspressivt og reseptivt språk og tidlige literacy ferdigheter hos de 40 deltagerne.
Studie 3) Det har blitt gjennomført en spørreundersøkelse med den hensikt å få en oversikt over leseopplæring for elever med autisme som bruker ASK i Norge. Foreløpig har 242 lærere fra 17 fylker i Norge svart på denne.
Prosjektet gjennomføres gjennom en offentlig Phd og er tilknyttet doktorgradsprogrammet «Pedagogiske ressurser og læreprosesser» ved Universitet i Sør-Øst-Norge, og forskningsgruppen DeveLeP ved Høgskolen i Østfold. Prosjektet med resultater vil presenteres gjennom artikler og konferanser
Resultatene fra prosjektet vil være målrettede og systematiske, og relevante for alle som er opptatte av at alle elever skal få mulighet til å lære seg tidlige leseferdigheter.
«Leseopplæring for barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser uten funksjonelt talespråk som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)»
I NOU 2016:17, «På lik linje» påpekes det at kamp om ressurser og høyt press på skoleresultater kan føre til at undervisning av elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser nedprioriteres, og leseopplæring erstattes ofte med opplæring i selvhjelp og selvstendighet.
Nyere forskning indikerer at individer med intellektuelle funksjonsnedsettelser som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon kan lære å lese og skrive til tross for begrenset verbal tale. Det indikeres også at de kan profittere på en fonologisk leseopplæring for å tilegne seg avkodingsferdigheter.
Målet med prosjektet er å prøve ut en leseintervensjon for elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser uten funksjonelt talespråk som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Leseintervensjonen, med det evidensbaserte leseprogrammet Accessible Literacy Learning (ALL), vil prøves ut over to år. I leseprogrammet vil elevene jobbe systematisk og eksplisitt med grunnleggende leseferdigheter.
Alle oppgavene i ALL er utformet slik at elevene kan benytte sine ASK-systemer til å respondere. Det kreves altså ikke et verbalt språk for å kunne avgi svar. Metodikken bak ALL er et resultat av mer enn 30 års forskning ved professor Janice Light og David McNaughton ved Penn State University. Metodikken legger også til grunn de viktigste prinsippene for effektiv leseopplæring fra The National Reading Panel (2000).
Prosjektets målsetting:
1. Undersøke om barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser uten funksjonelt talespråk som benytter ASK kan lære seg å lese ved å jobbe systematisk og eksplisitt med leseprogrammet ALL.
2. Undersøke om systematisk og eksplisitt undervisning i ALL vil bidra til økt ordforråd og en tydeligere artikulasjon av bokstavlyder.
3. Måle sosial validitet gjennom en spørreundersøkelse blant prosjektets deltagere.