Tilbake til søkeresultatene

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor vekt på at elevene skal utforske i matematikk. For å klare å lære elevene å bli gode problemløsere, utforskende, kritisk tenkende og gode på faglig kommunikasjon trenger vi innovasjoner i skolen. Utforskende undervisning er en etablert undervisningsform som legger til rette for at elevene skal utvikle disse egenskapene. Denne undervisningsformen krever en endring i lærer- og elevrollen, der lærer bruker mindre tid på tradisjonell tavleundervisning og mer tid på veiledning, og eleven bruker mindre tid på reproduksjon og metodetrening og mer tid på undring, utforskning og problemløsning i samarbeid med andre. Dette krever nye måter å tenke på, både i og utenfor klasserommet. Man trenger undervisningsopplegg som skiller seg fra en vanlig lærebok ved at eleven gjør en rekke nøye planlagte oppgaver som gjør at elevene kan oppdage læringsutbytte på egenhånd uten å bli det fortalt. Dette stiller igjen krav til praksis endring hos lærere hvor læringsmiljø og den matematiske samtalen står mer sentralt. For å skape denne praksisendringen trengs det støttestrukturer og tett samarbeid i profesjonsfellesskapet. Det er og en endring i elevrollen hvor eleven må innta en med aktiv rolle i egen og andres læring som de må forberedes og trygges på. Målene med prosjektet er derfor tredelt: 1. Utvikle utforskende undervisningsopplegg i matematikk. 2. Identifisere og etablerere prosesser i klasserommet for å støtte eleven i den nye rollen. 3. Identifisere og etablere prosesser på organisasjonsnivå for å støtte læreren i den nye rollen.

Budsjettformål:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune