Tilbake til søkeresultatene

FFLJA-FFLJA

Smarte løsninger i epledyrking sikrer kvalitetsepler til forbruker

Alternativ tittel: Smart solutions in apple growing ensure quality apples for consumers (SmartFruit)

Tildelt: kr 0,82 mill.

Kun hvert sjette eple som selges i norske butikker er dyrket i Norge. Det er et landbrukspolitisk mål om å øke norsk produksjon, og med egnede sorter vil det bli mulig å utvide produksjonen og dermed sørge for bedre norskdekning i det som tradisjonelt har vært norsk sesong, fra august til desember. Takket være ny lagringsteknologi har det også blitt mulig å utvide salget av norske epler utover vinteren og våren. Enkelte av fruktpakkeriene har tatt i bruk de nye teknologiløsningene. De har erfart at kvaliteten på eplene ved høstetidspunktet påvirker lagringsevnen, og dermed kvaliteten på frukten som skal selges i butikkene senere. For å lykkes med å utvide den norske eplesesongen, er det avgjørende at frukten ved levering til fruktlager har den kvaliteten og lagringsevnen som trengs. SmartFrukt skal teste ut nye tiltak i frukthager i seks fruktdyrkingsdistrikter, for å forbedre produktkvaliteten. På fruktlagerne skal det, ved hjelp av ny holdbarhets- og lagringsteknologi, testes ulike metoder for å bevare kvaliteten gjennom lagringsperioden. Målet er å utvikle sortsspesifikke dyrkingsmanualer og lagringsregimer. For å lykkes med dette, er det også helt nødvendig å etablere nye kommunikasjonsløsninger mellom de ulike leddene i verdikjeden. Det vil åpne for at alle kan lære av, og agere på grunnlag av, informasjon og data som generes. Dette gir produsentene muligheten til å lære av egen drift, samt se effekten videre i verdikjeden. Dette krever at alle deltagerne i prosjekt SmartFrukt jobber på tvers av arbeidspakker og de etablerte strukturene i verdikjeden, fra fruktdyrkere, via landbruksrådgivere og pakkeriene til produsentorganisasjonene. Denne arbeidsformen skiller seg fra tradisjonell prosjektorganisering, men vil være helt avgjørende for å nå prosjektmålet og realisere verdiskapingspotensialet i prosjektet. Dersom det lykkes, kan modellen og arbeidsformen overføres til andre kulturer i grøntnæringen. WP1: Forsøksfelt for demonstrasjon av ulike avlingsnivå, fruktkvalitet og blomstring året etter ble etablert i alle fruktdistriktene, i unge plantinger med full produksjon. Forsøkene viste at Eden og Fryd er utsatt for vekselbæring, men også for Rød Aroma og Rubinstep er det en risiko for vekselbæring ved for høyt avlingsnivå. Det var ikke forskjeller mellom fruktdistriktene i disse forsøkene. Forsøk med kjemisk tynning ble startet i 2024-sesongen. WP2: Ulike kombinasjoner av kjemiske soppmidler samt kalsium ble testet i 2023 og forsøkene fortsetter i 2024. Foreløpige resultat viste at var effekt av de sene sprøytingene for noen av de kjemiske midlene.? Formidling knytt til WP2: Det er satt fokus på at plantevernprogrammet til epler må ta høyde for mer enn epleskurv gjennom foredrag, deltakelse på dyrkermøter med mer. WP3: Høstetid kan påvirke både kvalitet, smak og lagringsevne hos epler. Første prosjektåret ble fire eplesorter høstet 3 eller fem ganger over tre til fire uker. Eplene ble behandlet med 1-MCP (et molekyl som hindrer modningsprosessen) eller ubehandlet for å oppnå flere modningsgrader. De tidlig høstede eplene hadde mindre utviklet smak enn de senere høstede. Det var lavt nivå av skadeutvikling på eplene og lite forskjeller mellom høstetidene. Forsøksoppsettet året etter ble endret og spisset mot smak og glassing. Storskalaforsøk med Rød Aroma og Rubinstep ved fruktlager er planlagt for å undersøke hvordan høstestrategi påvirker økonomien. WP4: Det er gjennomført to markvandringer i 2024. Effekter av tiltak gjort i 2023 har blitt registrert og formidlet. Strategier rundt tynning har blitt formidlet. Fruktdyrkerskulen har gjennomført 4 webinar med til sammen 9 foredrag. Alle foredraga ligger tilgjengelig på Gartnerhallen sin youtubekanal. ITERA har laget en rapport for en eventuell utforming av smart kommunikasjon. De kom også med forslag til løsning. I denne løsningen kan man også innlemme et Fruktsikon og en tilbakemeldingssløyfe. Gartnerhallen har jobbet godt sammen med pakkeriene for å utvikle nye leveringskriterier på eple. I tillegg har NIBIO laget egne fakta-ark for hver eplesort til bruk på pakkeriene for vurdering av kvalitet ved levering. Dette hjelper pakkeriene til å ta gode avgjørelser for om et parti skal omsettes raskt, eller om det kan lagres.

Det er landbrukspolitiske mål om landbruk i hele landet og økt verdiskaping. Grøntutvalget 2020 sin ambisjon er økt forbruk av frukt og grønt med 75 %, samt 50 % økt norskandel. Norsk fruktnæring vil bidra med økt produksjon og utvidet salgssesong. Norske forbrukere vil ha norske epler, men de må ha en etterspurt kvalitet. For å sikre eplekvaliteten etter høsting er alle norske fruktpakkerier i gang med fornying og optimalisering av håndteringen. Dette setter nye krav til kvalitet. I SmartFrukt skal fruktdyrkere og rådgivning inkluderes i forbedringsarbeidet. Det mangler helhetlig kunnskap om sammenhenger mellom det som blir gjort i hagene og hvilken smakskvalitet og lagringsevne frukten har, samt økonomiske konsekvenser for både produsent og fruktlager. I SmartFrukt skal det etableres forsøksfelt i alle fruktdistriktene. I disse skal ulik og ny praksis for tynning, høsting og andre tiltak prøves ut og demonstreres. Epler skal leveres til de ulike fruktpakkeriene og utsettes for ulike og nye tiltak, og forskjellige lagringsforhold i inntil seks måneder etter høsting. Det vil gi ny informasjon om effekt på kvaliteten, som videre vil ha innvirkning på både produsent- og fruktpakkeriøkonomi. Helhetlig kunnskapsbygging med samarbeid på tvers av ulike fagområder i samme forsøk, omfattende digitalisering, formidling av eksisterende og ny kunnskap, samt etablering av effektive kommunikasjonskanaler mellom fruktdyrker og fruktpakkeri, skal sikre motivasjon og gi grunnlag for smarte valg hos fruktdyrkere og fruktpakkeri, samt gode systemer for kunnskapsdeling. Målet er å løfte de to første leddene i verdikjeden sitt kunnskapsnivå, bedre samhandlingen og kommunikasjonen slik at forståelse for konsekvenser av egne valg blir implementert i begge ledd. Det langsiktige målet er å sikre norskproduserte epler med unik smak til forbrukere fra august til mars hvert år. Deltagere er fruktdyrkere, Gartnerhallen, Nordgrønt, GPS, alle norske fruktpakkerier, NLR og NIBIO.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FFLJA-FFLJA

Finansieringskilder