Tilbake til søkeresultatene

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Alternativ tittel: Learning in the age of algorithms (LAA) - an innovation for competence development in school

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

341216

Prosjektperiode:

2023 - 2026

Geografi:

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Denne samfunnsutviklingen berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Dagens utdanning bør forberede elever på å bruke tjenester med kunstig intelligens (KI) på ulike måter i framtiden. Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) studerer læringsprosesser i dagens skole der elever bruker programmer og store språkmodeller med ulike former for kunstig intelligens. Basert på casestudier i klasserom skal prosjektet utvikle didaktiske modeller for bruk av kunstig intelligens i lærernes planlegging og gjennomføring av undervisning. LAT-prosjektet skal oppnå dette målet gjennom ulike aktiviteter. Prosjektet er godt i gang med å utvikle, utforske og studere didaktisk bruk av ulike former for dataprogrammer med KI. Parallelt arbeides det med en gjennomgang av relevant forskningslitteratur og ikke minst etiske og juridiske forhold knyttet til elevens personvern ved bruk av digital teknologi, og spesielt KI. Det er etablert et nettverk med lærere som jevnlig møtes for felles planlegging av relevante caser i samarbeid med forskere fra Universitetet i Oslo. Disse lærerne gjennomfører flere caser med didaktisk bruk av ulike programmer som er trent med KI, samt caser der nyutviklete chatboter tas i bruk. Gjennom systematiske klasseromsobservasjoner ser forskerne på hvordan både eksisterende dataprogrammer og nyutviklete chatboter har ulike funksjoner og roller i elevens læringsarbeid i ulike fag. De nyutviklete chatbotene med generativ KI er utviklet i tråd med Asker kommune sine krav til personvern og sikkerhet, samt at det det er gjort etiske vurderinger, alderstilpasninger og faglig tilrettelegging. I tillegg utvikler og gjennomfører Asker kommune kunnskapsbasert kompetanseutvikling i form av både kurs, nettverk og læringsløyper for lærere. Erfaringer fra kompetanseutvikling og teknisk løsning med chatboter er delt med nasjonale myndigheter og dette samarbeidet fortsetter ut prosjektperioden. Arbeidet med didaktiske modeller for bruk av KI bygger altså på forskning på caser i klasserommet lokalt, samt nasjonal og internasjonal forskning. Erfaringer er delt av lærere, rådgivere og forskere i en rekke faglig innlegg både lokalt og på regionale og nasjonale konferanser og nettverk. I tillegg har forskerne ved UiO også publisert erfaringer og perspektiver i faglige og populærvitenskapelige artikler i landsdekkende publikasjoner. UiO undersøker tidligere forskning om KI i skolen, og samarbeider med lærere i Asker kommunen om utvikling og gjennomføringen av casestudier av didaktisk bruk av KI i ulike klasserom. Et viktig punkt er å videreutvikle de kritiske perspektivene på digitalisering generelt og bruk av KI spesielt.

Asker kommune er en av Norges største kommuner der de fleste elever har arbeidet med Google Workspace for Education med Chromebook siden 2017. Kunstig intelligens er innebygd i flere av disse programmene for å tilrettelegge søk, utvikle elevenes språk, sjangerforståelse, oversette og gi tilbakemelding på ord og setningsnivå. I tillegg har elever i askerskolen fått tilgang til generativ kunstig intelligens gjennom en rekke chatbots som er blitt laget i en egen løsning for kommunen (innenfor avtalen de har med Microsoft). Dette gir didaktiske muligheter, men skaper også utfordringer. Det er derfor avgjørende å både opparbeide en didaktisk bruk og en kritisk tilnærming til bruken av kunstig intelligens, med særlig vekt på kunnskap, læring og elevens personvern. Gjennomtenkt didaktikk for programmer som bygger på kunstig intelligens kan skape nye former for læring, men slikt arbeid bør også skape refleksjon hos elever om hvordan kunstig intelligens påvirker utvikling av digital identitet, medborgerskap og dermed morgendagens demokrati. Innovasjonsprosjektet Læring i algoritmens tidsalder (LAT) er et samarbeidsprosjekt mellom Asker kommune og forskere ved UiO. Prosjektet skaper en forskningsbasert innovasjon som i første omgang tilbyr 12000 elever og 1200 lærere i Asker en didaktikk for bruk av elevenes programmer som bygger på kunstig intelligens. Kunnskap om dette er relevant på tvers av tjenesteområder og knyttes til Asker kommunes lokale planer med FNs bærekraftsmål. Hovedmålet med LAT-prosjektet er å belyse muligheter som kunstig intelligens (KI) i grunnskolens programvare kan gi for lærerens undervisning og elevenes læring. Gjennom å syntetisere forskning, vurdere etiske og personvernrelaterte problemstillinger for bruk av KI og studere elevers læringsarbeid med programvare som bygger på KI. Dette gir LAT-prosjektet et solid forskningsmessig grunnlag for virksomhetens innovasjon, som til slutt skal spres nasjonalt. LAT-prosjektets har en bredt sammensatt referansegruppe med representanter fra universiteter, kommune-Norge, IKT-Norge, samt forlagsbransjen for digitale læremidler. Slik sikrer LAT-prosjektet nasjonal spredning og verdiskaping for samfunnet.

Budsjettformål:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune