Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

Alternativ tittel: Teaching newly arrived students English reading skills in the regular ESL/EFL lower secondary classroom in Norway

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektnummer:

341757

Prosjektperiode:

2023 - 2026

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske romaner, det vil si lengre tegneserieverk i bokform. Engelsk er et fag som mange elever med flyktning- og innvandrerbakgrunn sliter med. Disse elevene mottar særskilt norskopplæring, men ikke særskilt engelsk. Prosjektet vil belyse: • Hvordan det å bruke grafiske romaner kan påvirke og øke gode leseferdigheter for nyankomne elever. • Hvordan lærere som deltar i forskning og utvikling av nye metoder i det å undervise i engelsk, med søkelys på leseferdigheter, kan være med å bidra til endret undervisningspraksis. Og da spesielt i møte med nyankomne flerspråklige elever i det ordinære klasserommet. • Hvordan nyankomne elevers erfaringer og førkunnskaper knyttet til det å lære engelsk, og hvordan det at de deltar i dette prosjektet, kan være med å bidra til påvirkning av engelskundervisningen i det ordinære klasserommet. Både lærere og flerspråklige elever skal delta i utviklingen av nye undervisningsmetoder til bruk i engelskundervisningen. Prosjektet vil tematisere hvordan engelsklærere kan legge til rette for at alle elever får økte leseferdigheter i engelsk som del av den ordinære undervisningen, selv om engelskferdighetene deres i utgangspunktet er forskjellig. Et overordnet ønske er å bidra til at nyankomne ungdommer får bedre engelskferdigheter og at dette igjen kan bidra til at disse elevene i enda høyere grad kan gjennomføre videregående opplæring. Prosjektet gjennomføres som en kvalitativ studie og baseres på aksjonsforskning. Det samles inn data fra intervjuer med lærere og elever og fra planlegging, gjennomføring og etterarbeid fra undervisningsoppleggene som skal gjennomføres i samarbeid med lærere.

I dette prosjektet skal det, i samarbeid mellom kandidaten og lærere ved to til tre ungdomsskoler, utvikles nye arbeidsmetoder for tilrettelegging av leseopplæringen i engelsk for nyankomne minoritetsspråklige elever i det ordinære klasserommet. Disse skal først prøves ut av kandidaten ved egen skole i en utprøvingsfase, før de deltakende lærere prøver ut metodene. Dette vil være et kvalitativt, praksisnært prosjekt, der både kandidaten og lærere er delaktige, noe som skal gi overføringsverdi til undervisningspraksis. Det vil brukes en aksjonsbasert tilnærming der datainnsamlingen gjennomføres i flere faser; planlegging, gjennomføring og etterarbeid. Den første fasen dreier seg om å samle informasjon ved hjelp av klasseromsobservasjoner, intervjuer av delaktige lærere og elever, samarbeid, planlegging og utprøving av arbeidsmetoder av kandidaten. Gjennomføringsfasen består av å innhente informasjon ved hjelp av intervjuer og samtaler med lærere før og underveis, klasseromsobservasjon av undervisning, samt intervju med elever. I etterkant samles informasjon om arbeidsmetodene inn via intervjuer av deltakerne, både lærere og elever. Arbeidsmetoder oppsummeres og erfaringer og refleksjoner deles. Avhandlingen vil publiseres som tre artikler; (1) erfaringer, kunnskap og ressurser knyttet til undervisning av nyankomne elever og hvordan gjøre nytte av dette i leseopplæring i det heterogene klasserommet (2) læreres erfaringer knyttet til samarbeid med, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg; erfaringer og kunnskap knyttet til lærerrollen i møte med nyankomne elever (3) de nyankomne elevenes erfaringer knyttet til deltagelse i prosjektet.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder