Støtten har ført til endringer i arbeidsmetodene våre, måten vi organiserer oss og vi har fått økt farten på hvordan vi utvikler ideer fra forskning og gjør dem klare for kommersialisering. Med bedre systemer og støtte på plass, er vi nå bedre rustet til å bringe forskningen vår ut i verden. Dette har allerede gitt resultater. Vi ser flere og bedre ideer meldes inn, og vi har tatt nye skritt mot å gjøre forskning om til løsninger som samfunnet og næringslivet kan bruke.
Midlene har bidratt til å styrke idéutvikling og tidligfase vurderinger for forskningsresultater med potensiale for kommersialisering. Omlegging av interne prosesser har lagt grunnlaget for en raskere og mer effektiv tilnærming til kommersialisering. Etableringen av mer strukturerte systemer og bedre støtteapparat forventes å bidra til en varig styrking av institusjonens kommersialiseringsarbeid i årene som kommer. Resultatet er et økt potensial for å bringe forskning til markedet, noe som igjen kan bidra til verdiskaping både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom et mer strukturert og systematisk arbeid har vi opplevd en økning i både volum og kvalitet på innmeldte ideer. Ved hjelp av støtten har NGI styrket arbeidet med å identifisere og utvikle innovative løsninger knyttet til geoteknikk og andre ingeniørrettede geofag innenfor våre forskningsområder, som dekker alt fra kritisk infrastruktur, klimarelaterte utfordringer til nye industrielle muligheter som havvind og CO2-lagring. De langsiktige potensielle effektene er nye kommersielle tjenester, prosesser og produkter som bidrar til at, vi som samfunn, bygger og bor på trygg grunn.
Prosjektmidlene skal benyttes for å bidra til idéutvikling og tidligfase avklaringer for forskningsresultater i form av potensielle tjenester og produkter og potensiale for videre kommersialisering. To av tre fokusområder i NGIs strategi for 2022-2025 inkluderer elementer av innovasjon og teknologioverføring fra forskning. Innen alle NGIs forskningsområder er det potensiale for kommersialisering. De siste årenes kommersialiseringsresultater inkluderer lisensavtaler, digitale tjenester og en selskapsetablering. Interne prosesser for for å fange opp og koordinere relevante kommersialiseringsløp i hele organisasjonen vil iverksettes i prosjektperioden.