Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende. Med tanke på de utfordringene som pandemien og energikrisen har medført har det blitt enda vanskeligere, spesielt for elever fra lavinntektsfamilier.
Likevel, selv med begrensede ressurser, er det noen elever som klarer å overkomme hindringene og lykkes i utdanningssystemet. Disse elevene viser akademisk resiliens. De viser hva det er mulig å få til og dette gir verdifull innsikt i hvordan man kan støtte andre sårbare elever. Hva skiller resiliente elever fra andre? Hvorfor klarer noen elever å lykkes mot alle odds mens andre med lignende bakgrunn sliter?
I en verden der mange elever møter stadig større utfordringer med å lykkes i skolen, er det viktigere enn noensinne å forstå og fremme akademisk resiliens. ARISE-prosjektet forsøker å redusere disse utdanningsforskjellene. Vi sikter mot å utjevne forskjeller i matematikk og naturfag og generere ny kunnskap som kan brukes til å fremme akademisk resiliens hos unge elever.
Våre tre hovedmål er:
1. Utvikle verktøy for å identifisere hva som karakteriserer akademisk resiliente elever og hvilken type støtte og ressurser de har tilgang til.
2. Undersøke strategiene de bruker for å lykkes.
3. Undersøke faktorer som påvirker utviklingen av akademisk resiliens.
Innsiktene fra ARISE-prosjektet kan bidra til å utvikle en solid utdanningspolitikk og praksis, med sikte på en inkluderende og rettferdig fremtid hvor alle har like muligheter.
Fattigdom skal ikke bestemme et barns skjebne.
Education holds the key to a bright future, but for many students, the road to success is anything but easy. The pandemic and energy crisis have exposed the glaring inequalities in education, particularly for low-income students who face a greater risk of underachieving and dropping out. Even in the world’s most egalitarian countries like Norway, disadvantaged students are overrepresented among those who perform poorly in mathematics and science. However, despite having limited educational resources, some students rise to the challenge and succeed. These academically resilient students show what is possible and provide valuable insights into supporting other vulnerable students. How and what makes these students perform so well? Why are some students able to succeed against the odds while so many others with similar backgrounds struggle? Education practitioners and policymakers need to know the processes and factors behind academic resilience to support all students to thrive in our rapidly changing world. Given the recent sharp increase in inequality, fostering student resilience has become more urgent than ever before.
This project addresses educational inequality by generating new knowledge and recommendations to develop academic resilience in mathematics and science (ARISE) in young children. It uses a longitudinal design at the country level to (1) develop measures for identifying resilient students and their access to support and resources, (2) examine the implementation of resilience strategies, and (3) investigate factors that affect the development of ARISE, including the effects of COVID19-pandemic, and their variations across student backgrounds across Nordic countries.
By integrating nationally representative data from student assessments, computer log files, and surveys from large-scale assessments, this project may deepen our understanding of academic resilience and illuminate pathways to enhance educational outcomes. Such insights are crucial for robust educational policy and practice aimed at creating an equitable future that leaves no one behind.