Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Alternativ tittel: Sømløst menneske-maskin-samarbeid for sikker og skalerbar operasjon av autonome passasjerferger

Tildelt: kr 12,0 mill.

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbedre effektivitet, sikkerhet og bærekraft. Dette teknologipotensialet understrekes av økende mobilitets- og miljøkrav kombinert med mangel på kvalifiserte navigatører. Moderne design har blitt styrt av overbevisningen om at teknologi bør erstatte oppgaver som normalt utføres av mennesker. Problemet med denne tilnærmingen er at når det uventede skjer eller når automatiseringen uunngåelig svikter, må en menneskelig navigatør være klar til å ta over med raske og hensiktsmessige handlinger. For å kunne lykkes med å utnytte fordelene med avansert automatisering må teknologiene lages for å støtte navigatører, ikke for å erstatte dem. Vår visjon er at mennesker og maskiner kan danne effektive team, og vi har til hensikt å demonstrere dette med småskala autonome ferger med oppsyn fra et fullt integrert fjernkontrollsenter. Resultatene av prosjektet vil være nye teknologier for automasjonstransparens og beslutningsstøtte som muligjør et sømløst menneske-maskin-samarbeid. Autoteaming-prosjektet vil kulminere i en demonstrasjon av verdens første fjernovervåkede autonome passasjerferger uten navigatører ombord. Per september 2024 har prosjektet resultert i utviklingen av et banebrytende nytt system for fjernstyring av urbanferger som er basert på kommunikasjon over 5G-mobilnettet. NTNUs utviklingsferge milliAmpere1 kan styres i sanntid over eksisterende 5G-nett med en overføringsforsinkelse på 20–40 ms for styring og 120–200 ms for video, avhengig av forholdene. Dette med en videostrøm i 60 fps og full HD-oppløsning. Ved hjelp av det nyutviklede styringssystemet ble det også for aller første gang gjennomført fjernstyring over et standard 5G-nettverk fra et hotell i Trondheim, som viser at systemet enkelt kan flyttes og kobles til der det finnes eksisterende nettverk. Det nye 5G-baserte fjernstyringssystemet ("teledrive") er en milepæl på veien frem mot effektive menneske-maskin-team for operasjon av selvkjørende ferger. Vi ønsker å ha en sømløs overgang fra 100 prosent menneskelig styring (via fjernstyring) til 100 prosent maskinstyring (via autonom styring) for slike ferger. Da må vi ha en rask og pålitelig fjernstyringsløsning som del av det helhetlige systemet, for å understøtte menneskelig styring fra et kontrollsenter på land. Dette er første versjon av et slikt fjernstyringssystem. Prosjektet har også gjennomført fergedrift med NTNUs milliAmpere2 sommeren 2024 der nesten 2500 passasjerer ble fraktet over Kanalen i Trondheim med autonom drift med sikkerhetsoperatør ombord. Denne erfaringen gir en god baseline for videreutvikling mot et system uten sikkerhetsoperatør ombord.

The Autoteaming project will develop new technologies for seamless human-machine teaming to accelerate the digital transformation of Norway’s maritime industry. Recent technology advancements in machine autonomy have demonstrated the potential to significantly enhance maritime operations by improving efficiency, safety, and sustainability. This technology potential is underscored by increasing mobility and environmental demands paired with a lack of qualified navigators. Contemporary design has been guided by the conviction that technology should replace tasks normally done by humans. The problem with this approach is that when the unexpected happens or when the automation inevitably fails, a human navigator must be in the loop to take swift and decisive preventative actions. Therefore, to succeed at leveraging the advantages of advanced automation, the technologies must be designed to support navigators, not supplant them. Our vision is that humans and machines can form effective teams, and we intend to demonstrate this with small-scale autonomous ferries supervised from a fully integrated remote control centre. This will be accomplished by combining existing world-leading research infrastructures, including two proven autonomous urban passenger ferry prototypes and a laboratory dedicated to remote supervisory control of maritime operations. Three work packages are proposed: the first incorporates communication of status and intent into the autonomous control system of an urban autonomous ferry; the second designs an interface in line with real human needs and work tasks; the third consists of field tests of human-machine teaming for supervised multi-vessel operations. The outcomes of the project will be novel automation transparency and decision-support technologies for seamless human-machine teaming. The Autoteaming project will culminate in a demonstration of the world’s first remotely supervised autonomous passenger ferries without navigators onboard.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2