Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

Bread Rescuers: Redusert brødsvinn gjennom innovative forretnings- og forbrukerstrategier

Alternativ tittel: Bread Rescuers: Developing innovative business and consumer strategies to reduce bread waste

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektnummer:

344432

Prosjektperiode:

2023 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

I Norge kastes det ca. 300.000 brød hver dag, noe som i 2021 utgjorde 18 % av matsvinnet i husholdningene og 42 % av matsvinnet i dagligvarehandelen . Brødsvinn er negativt for nasjonale og internasjonale bærekraftsmål, samt nasjonale mål om økt selvforsyningsgrad. Brød er også en viktig del av vårt kosthold, der 96 % av nordmenn spiser brød. Det er derfor et slagkraftig produkt for implementering av nye, bærekraftige strategier for forebygging og reduksjon av matsvinn fra industri, dagligvarehandel og forbruker. Bread Rescuers utvikler nye, bærekraftige strategier for forebygging og reduksjon av brødsvinn fra industri, dagligvarehandel og forbruker mot en halvering av brødsvinnet i Norge. Prosjektet er basert på tre strategier; Nytenkning (Rethink), Redusering (Reduce) og Ombruk (Repurpose). Forskningsprosjektet er bygget opp rundt prinsipper om åpen innovasjon, etikk og bærekraftstenking. Prosjektet skal føre til; 1) Ny, vitenskapelig basert kunnskap og metodisk innfallsvinkel som vil være overførbar til andre matsystemer. 2) Anbefalinger for husholdninger, industri og politikere som fremmer sirkulær økonomi i verdikjeden for brød. Her er noen av prosjektets aktiviteter og funn så langt. Nytenkning Gjennomgang av litteraturen for å hente inspirasjon til diverse løsninger for redusert brødsvinn, med fokus på at brødene skal spises. Løsningene vil evalueres for relevans og anvendelighet i den norske verdikjeden for brød. Videre er det gjennomført 20 semistrukturerte intervjuer med eksperter på tvers av brødverdikjeden, med sikte på å utforske barrierer, fallgruver og løsninger basert på 5 scenarier (aktsomhetsnormen, donasjon, nedprising, kompetanse og forbrukerscenarioer) fra Matsvinnutvalgets anbefalinger om tiltak for å halvere matsvinnet i Norge innen 2030. Resultatene kan støtte industrien og politiske beslutningstakere for å sikre en helhetlig tilnærming til reduksjon av brødsvinn i et verdikjedeperspektiv. Redusering Brødfrysing redder brød, men en spørreundersøkelse gjennomført i juni 2024 blant 1.000 respondenter viser at kun 1 av 5 husholdninger fryser brød systematisk. Prosjektet også undersøkte hvordan man kan sørge for best mulig sensorisk kvalitet ved frysing/tining av brød med Nofimas profesjonelle sensoriske panel. Eksperimentet konkluderte med fire nøkkelråd til forbrukeren: Fryse brødet i frysepose, lukke posen, fryse brødet i skiver, og ved frysing av hel/halvt brød; tine i kjøleskap . Ombruk Et småskala bakeforsøk der smuldremel/brødrasp fra tørt brød (loff, kneipp eller grovt) ble brukt i oppskriftene for bl.a. nytt brød og muffins, viser at man kan ombruke inntil 10% smuldremel i nytt brød og opp til 50% smuldremel i muffins uten å tape på viktige funksjonelle egenskaper i deigen eller sensorisk kvalitet i de nybakte produktene. Arbeidet med flere bakeforsøk og videreutvikling av oppskrifter vil fortsette fremover hos industripartnere. Videre arbeid i prosjektet vil bl.a. inkludere en uttesting av diverse tiltak i butikk og hjemme for reduksjon av brødsvinn. I tillegg skal prosjektet undersøke og dokumentere den økonomiske og miljømessige effekten av disse løsningene.

In Norway 300.000 bread loaves are discarded daily, accounting for 18% of all food waste at consumer level and 42% at retail level. Bread waste counteracts national and international sustainability goals, as well as national goals on increased self-sufficiency. As bread has a very high market penetration (96% of consumers) it is an impactful product for getting producers, retailers and consumers' attention to food waste and for implementing sustainable waste prevention and reduction strategies. The overall objective of Bread Rescuers is to develop science-based knowledge and innovative strategies to provide consumers and actors in the food system with solutions to reduce Norway’s bread waste by 50 percent. In tight collaboration between cross-sector value chain actors and multidisciplinary scientists, the project will develop research and innovation to evolve the bread system from producer to consumer. Based on three pillars Rethink, Reduce and Repurpose, Bread Rescuers will: • Challenge systemic characteristics that may trigger bread waste, • Co-create bread waste reduction practices and interventions involving consumers, • Investigate possibilities to expand frozen bread as a product alternative in the retail sector, • Develop industry solutions for repurposing surplus bread into new bakery products, • Investigate the economic and environmental impact of innovative solutions. Our research approach includes looking for solutions and inspiration across the world; creating strategies with stakeholders across the bread system; conducting consumer experiments and interventions online, in households and in retail environments; and conducting baking experiments in lab and pilot scale settings, all within an RRI perspective. The final outputs of the project will be (i) New scientific knowledge and methodological approaches transferable to other food systems, (ii) Household, industry and policy recommendations promoting a circular economy in the bread value chain.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram