Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Samarbeid og den kollektive lærereffekten i Stavangerskolen: Kollektiv mestringstro og samarbeid i det profesjonelle lærerfelleskapet

Alternativ tittel: Cooperation and the collective teacher effect in the schools of Stavanger: Efficacy and cooperation in professional collegiums of teachers.

Tildelt: kr 2,0 mill.

Nyere internasjonal forskning viser at en sentral forutsetning for at vi skal få til en god skole som ruster elevene for morgendagens samfunn er at lærerne jobber sammen på en god måte. Akkurat hvordan dette bør gjøres har vi derimot lite kunnskap om. I dette prosjektet skal det forskes på hvordan lærere i grunnskolen samarbeider og det overordnete målet i prosjektet er å finne frem til gode praksiser for lærersamarbeid som har målbare resultater. Et av hovedmålene i prosjektet er å utvikle en metode for hvordan vi kan måle lærernes profesjonelle samarbeid. Det er allerede etablert flere standardiserte metoder for hvordan en kan måle samarbeid i arbeidslivet, men problemet med disse er at de er veldig generelle. Sagt på en litt enklere måte, er et av målene å finne frem til en metode som er mer spesifikk og relevant i forhold til lærernes komplekse arbeidshverdag. Et av delmålene i prosjektet er å undersøke i hvilken grad og hvordan den kollektive mestringstroen som lærerne rapporterer har sammenheng med kvaliteten på lærersamarbeidet. Mestringstro er et begrep som viser til i hvilken grad en har tro på egen evne til å mestre ulike oppgaver. I dette prosjektet skal den kollektive mestringstroen under lupen, det vil si at vi skal se nærmere på lærernes tro på at lærerne i fellesskap klarer å mestre komplekse arbeidsoppgaver og få til varige endringer som gagner elevene. Prosjektet vil gjennomføres med en kombinasjon av ulike metoder. Det skal utformes en spørreundersøkelse for lærerne i Stavangerskolen på bakgrunn av informasjon som fremkommer i intervjuer med et utvalg lærere. Det gjennomføres deretter en studie som går i dybden på enkelte av skolene. Videre skal resultatene fra dette sammenstilles med resultater som elevene ved de aktuelle skolene har fra ulike målinger som f. eks. nasjonale prøver og elevundersøkelsen. Dette siste leddet i prosjektet er spesielt viktig for å kunne vurdere effekten av ulike samarbeidspraksiser på elevenes læring og utvikling.

Lærere i grunnskolen har stadig økende krav til profesjonelt samarbeid for å kunne ruste elevene for deltakelse i fremtidens samfunn og arbeidsliv. Den overordnete delen av den nye læreplanen LK20 viser til behovet for styrking av det profesjonelle lærerfellesskapet. Dette prosjektet dreier seg om å kartlegge og undersøke samarbeidsprosesser blant et stort utvalg lærere i en av de største kommunene i landet, med mål om å finne praksiser som har påviselig sammenheng med elevresultater. En av de mest sentrale utfordringene som lærere møter i yrkesutøvelsen er å finne effektive arbeidsmåter for å levere undervisning og oppfølging av elever med høy faglig kvalitet. I dette prosjektet skal eksisterende samarbeidsprosesser utforskes på en systematisk måte for å finne frem til praksiser som har høy effekt på elevenes læring. I prosjektet skal også den kollektive mestringstroen (collective teacher efficacy) utforskes for å se om det kan brukes som en indikator for det profesjonelle samarbeidet og i hvilken grad det har sammenheng med samarbeid blant lærere og elevresultater. I prosjektet skal et kvantitativt mål utformes og valideres på bakgrunn av intervjuer med et utvalg av lærere og skoleledere. Deretter skal det gjennomføres en kvantitativ studie på bakgrunn av metoden som har blitt utviklet i den første delen av prosjektet. Studien skal gjennomføres som en survey blant alle lærerne i Stavangerskolen. I neste fase av prosjektet gjennomføres en kvalitativ case studie i et utvalg av skolene for å finne hva som kjennetegner skolene som har høy og lav skår i den kvantitative studien. Videre skal resultatene analyseres opp mot tilgjengelige elevresultater (Nasjonale prøver, Elevundersøkelsen o.l.) for å undersøke sammenhenger mellom funn i case studier, data fra den kvantitative studien og elevresultater. Studien er tverfaglig og berører flere forskningstemaer, blant annet temaene organisasjon, ledelse og pedagogikk.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder