Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommuneoverlegerollen før, under og etter pandemien – en kvalitativ studie

Alternativ tittel: The role of the district medical officer before, during and after the pandemic - a qualitative study

Tildelt: kr 2,0 mill.

Dette doktorgradsprosjektet har som mål å gi økt kunnskap om kommuneoverlegerollen og hvordan den organisatoriske sammenhengen påvirker oppfatningen og utøvelsen av rollen. Alle kommuner er lovpålagt å ha en kommuneoverlege, men det er stor variasjon i hvordan rollen utformes og hvor denne funksjonen befinner seg i organisasjonen. Kommuneoverlegene var viktige ved håndteringen av covid-19 pandemien, men kommuneoverlegen har ansvar for flere oppgaver enn smittevern. I en fremtid med store utfordringer i helse- og omsorgssektoren og økt risiko for kriser og beredskapshendelser, vil kommuneoverlegens samfunnsmedisinske kompetanse være en viktig ressurs for kommuneledelsen. Vi vil i dette prosjektet utforske kommuneoverlegers egne opplevelser og erfaringer fra rollen både før, under og etter pandemien. Vi benytter en kvalitativ tilnærming og vil samle inn data både gjennom individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer med ulike kommuneoverleger. Prosjektet har som mål å utforske tre hovedspørsmål: 1. Hvilke opplevelser og erfaringer har kommuneoverlegene fra ledelsen av det lokale smittevernarbeidet under covid-19 pandemien? 2. Hvordan har kommuneoverleger opplevd sin rolle både før, under og etter pandemien, og hvordan opplever de at organisatoriske forhold påvirker rolleutøvelsen? 3. Hvilke forhold var av betydning for kommuneoverleger som sluttet i sin stilling under pandemien, og hvilke forhold var av betydning for de som ble? Kunnskapen fra dette doktorgradsprosjektet vil bidra til økt forståelse for kommuneoverlegens rolle, og legge til rette for hensiktsmessig organisering og bruk av denne rollen lokalt. Med slik kunnskap vil kommuner kunne styrke egen samfunnsmedisinsk ressurs og dermed også den helsefaglige ledelsen.

Alle kommuner er lovpålagt å ha en kommuneoverlege, men utforming og organisering av rollen varierer betydelig. Formålet med dette doktorgradsprosjektet er å utvikle kunnskap om kommuneoverlegerollen og hvordan organisatoriske faktorer lokalt kan påvirke denne. Kommuner i Norge står overfor store utfordringer i helse- og omsorgstjenestene de kommende tiårene. Demografisk- og medisinskteknologisk utvikling vil gi et økt antall eldre og multisyke med behov for tjenester lokalt. I tillegg vil klimaendringer og ustabil verdenspolitikk gi økt risiko for kriser og beredskapshendelser. Dette krever kunnskap og treffsikkerhet i kommunal helseledelse, og endring i hvordan tjenester gis. I møtet med slike store utfordringer vil kommuneoverlegen med sin samfunnsmedisinske kompetanse være en svært viktig ressurs for kommuneledelsen. Prosjektet vil ha et kvalitativt studiedesign, for å fange opp kommuneoverlegers opplevelser og erfaringer sett i lys av en organisatorisk kontekst. Det vil gjennomføres fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer, og utvalget vil være ulike kommuneoverleger i Norge. I analysen av materialet vil vi benytte begreper og teorier fra litteratur om roller, ledelse og organisasjonspsykologi. Tre hovedproblemstillinger vi utforskes: 1) Hvilke erfaringer og lærdommer har kommuneoverleger i Norge fra ledelsen av det lokale smittevernarbeidet under covid-19 pandemien? 2) Hvordan opplevede kommuneoverleger sin rolle før, under og etter pandemien og hvordan påvirket organisatoriske forhold rolleutøvelsen? 3) Hvilke forhold var av betydning for kommuneoverleger som sluttet i sin stilling under pandemien, og hvilke forhold var av betydning for de som ble? Kunnskapen fra dette doktorgradsprosjektet vil kunne bidra til økt forståelse for rollen og legge til rette for hensiktsmessig organisering og bruk av kommuneoverlegerollen. Med slik kunnskap vil kommuner kunne styrke egen samfunnsmedisinsk ressurs og dermed også den helsefaglige ledelsen.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder