Den 18. februar 2023 samlet over 2 000 demonstranter seg i hjertet av Oxford, Storbritannia, for å uttrykke sin bekymring over den potensielle effekten av den såkalte «klimalockdownen» som følge av kommunens plan for lavtrafikkområder, et byplanleggingsinitiativ basert på prinsippene for 15-minuttersbyen. Denne hendelsen understreker viktigheten av samskaping i planleggingen av urbane transformasjoner. Alle som kan ha interesse i endringene, bør få muligheten til å delta, bidra og forstå beslutningene som blir tatt. ENACT 15mC svarer på behovet for at lokale og sentrale myndigheter engasjerer seg i dialog med sine innbyggere om hvordan byområder kan bli mer bærekraftige med hensyn til arealbruk og transport. Samskapingsmetoder kombinerer anvendt forskning med innovasjonsorienterte tilnærminger innenfor en Urban Living Lab (ULL), som samler innbyggere, kommuner og andre interessenter for å samskape løsninger for byplanlegging og stedsutvikling.
Byutvikling har tradisjonelt fremmet bilbruk, noe som har gjort mange byområder mindre attraktive for aktive transportformer som gange og sykling. Dette har ført til utviklingspolitikk som har skilt arealbruk fra hverandre og favoriserte tilgang med privatbil langs bygater. I mellomtiden har det offentlige rom blitt svekket, og miljøet har blitt mer fiendtlig for de som ønsker å bevege seg til fots eller med sykkel. Ikke overraskende har dette ført til at folk går og sykler mindre, ettersom nabolagene deres har blitt mer bilorienterte.
ENACT 15mC-prosjektet vil kombinere sin ekspertise innen samskaping med innovasjoner innen digitale visualiseringsteknologier for byplanlegging og stedsutvikling. Muligheten for å utvikle nabolag og bydeler innenfor rammene av 15-minuttersbyen vil bli aktivt testet gjennom demonstrasjon av mulige arealinngrep ved bruk av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). For tiden tilgjengelige AR-teknologier, sammen med nye som vil bli utviklet av våre industripartnere, vil bli gjort tilgjengelige for bruk i samskapende verksteder og for allmennheten i fire ulike casestudieområder i Norge, Polen, Spania og Storbritannia. Prosjektets resultater vil føre til retningslinjer for hvordan man kan engasjere lokalsamfunn, som kan brukes i hele Europa og utover. Gjennom denne tilnærmingen vil ENACT 15mC-partnerskapet forstå kjennetegnene ved inkluderende, tilgjengelige og attraktive 15-minuttersbyer og prosessene som kan bidra til å skape dem, gjennom solid forskning og eksperimentering med innovative og tilgjengelige teknologier.
ENACT15mC will (re)imagine urban public spaces and streets to make them more walkable, cyclable, and pleasant to spend time in. We will engage residents coming from diverse backgrounds and ability, property owners and local municipalities in thematically distinct urban living labs (ULLs) to co-create ideas for street and neighbourhood transformations. The living labs will address spatial and functional issues that currently challenge walkability in Trondheim, Gdansk, Valencia and Oxford. These cases each have different cultural, climatic and geographic contexts that design thinking must respond to. Iterative design processes through the living labs will be supported by novel Augmented and Virtual Reality technologies. Visualising technologies will be made available to the public, along streets, in public spaces and during co-creation workshops. We aim to break down barriers with coaching and to compare use of these tools alongside others, including tactical urbanism, mapping and physical modelling. These comparisons will lead to new knowledge around co-creation processes.
Enact 15mC will develop, contextualise and test methods for (re)distributing street space in favour of sustainable mobility options and the social dimension of streets and places. This will lead to new knowledge about walkable and attractive places in European contexts. Knowledge specific to each of the four consortium cities will be made available to policymakers, property owners and the public. Guidelines based on the experiences of all four living labs will be presented as guidelines on designing for walkability and active transport, urban co-creation processes and the use of technologies and other tools in public engagement. The ENACT 15mC project will therefore make a critical contribution to debates and understanding on the 15mC and its contribution to urban transitions for sustainable cities.