Prosjektet Traff-lAIts vil utvikle fremtidens trafikkstyring ved å pilotere og teste integrasjonen av Smart Artificial Intelligence (Smart AI) og Cooperative Awareness Messages (CAM) via mobilkommunikasjon og skyløsning for å optimalisere lyskryss i norske byer.
Hovedmålet med prosjektet er å videreutvikle SWARCO sin algoritme for evaluering og prioritering av trafikkflyt i vegkryss ved å integrere AI og posisjonsdata fra kjøretøy (via CAM meldinger) fra trafikken. Prosjektet vil måle servicenivå på spesifikke kryss og evaluere trafikkens sykluslengde, for å redusere de totale forsinkelsene og antall stopp for en bedre trafikkflyt. Det er 4 delmål: 1. Forbedring av AI-algoritme for å lage automatisk signalprioritering; 2. Vurdering av CAM meldinger for å bidra til å forbedre AI-algoritme; 3. Evaluering av AI-algoritme i stor skala, der CAM meldinger og AI-algoritme skal testes i pilotstudie i flere vegkryss i Oslo og Trondheim; og 4. Skalering av teknologien, der andre muligheter innenfor transportsystemet vil utforskes.
Bruk av ITS-løsninger (CAM og AI) for en mer effektiv, miljøvennlig og trygg trafikkstyring vil være nyttig for å nå transportpolitiske mål. Digitalisering av trafikkstyring i byer gir trafikanter mer informasjon om trafikken, noe som vil gi bedre grunnlag til å ta trafikkavgjørelser og mindre tid ved lyskryss. Tidsbesparelser vil ikke bare påvirke folks egen tid, men også vil overføres til mindre kostnader, f.eks. drivstoff-forbruk. Mindre tid brukt i vegkryss betyr også at utslipp blir mindre, noe som har direkte miljømessige effekter.
Prosjektgruppen består av tre partnere: SWARCO er en ledende leverandør av trafikkstyringsløsninger, dedikert til å forbedre trafikksikkerhet og veieffektivitet. Statens vegvesen, som har ansvar for planlegging, bygging og vedlikehold av riks- og fylkesveier i Norge. SINTEF er en av Europas største uavhengige forskningsorganisasjoner som driver innovasjon og utvikling på tvers av ulike sektorer.
Prosjektet Traff-lAIts vil utvikle fremtidens trafikkstyring ved å utforske, pilotere og teste integrasjonen av Smart Artificial Intelligence (Smart AI) og Cooperative Awareness Messages (CAM meldinger) via mobilkommunikasjon og skyløsning for å optimalisere lyskryss i norske byer. Spesifikt, vil Traff-lAITs bidra til å optimalisere trafikkflyten i lyskryss ved å utvikle en ny AI basert adaptiv trafikkstyringsløsning, pilotert på spesifikke veikryss i Oslo og/eller Trondheim. Teknologien i prosjektet utvikles og implementeres av SWARCO og utenom selve teknologiutviklingen vil hensikten i prosjektet være å måle servicenivå på pre-definerte kryss og evaluere trafikkens sykluslengde, for å redusere de totale forsinkelsene og antall stopp for en bedre trafikkflyt; i tillegg kan miljøeffekter evalueres, for mulig reduksjon av forurensing og drivstoff-forbruk. Bruk og integrasjon av teknologier vil bidra til mål om effektiv bruk av ny teknologi, optimalisert trafikksyklus vil bidra til en enklere reisehverdag for vegbrukere, samt grønne effekter som bidrar til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål. Kunnskap og erfaringer fra prosjektet vil bidra til at norsk næringsliv vil utnytte forskningsbaserte resultater fra pilotene for å bygge mer kompetanse og videreutvikle smarte mobilitetsløsninger, som vil øke konkurranseevne for det norske næringslivet.