I dag blir jernbaneinspeksjon utført manuelt, en prosess som er både tidkrevende og kostbar. Kontrollører må fysisk, ofte til fots og om natten, bevege seg langs skinnegangen for å vurdere tilstanden til ulike komponenter. AutoKontroll-prosjektet har som mål å utvikle full-automatiserte og del-automatiserte løsninger for å utføre enkelte av disse kontrollene. Dette er tenkt å gjøres ved automatisk analyse av bilder av infrastruktur tatt fra tog-monterte kameraer.
Prosjektet står overfor flere utfordringer. En av dem er å utvikle et kamerasystem som kan ta standardiserte kvalitetsbilder av jernbaneinfrastrukturen. I tillegg må det utvikles metoder for å finne og sammenligne bilder av samme komponent tatt på forskjellige tidspunkter. En annen stor utfordring er å utforme metoder for automatisk å oppdage relevante endringer i tidsserier av bilder, samt gjenkjenne kjente feil og avvik.
Ved å gjøre jernbaneinspeksjon mer effektiv og kostnadseffektiv og derfor øke sikkerheten og oppetiden for togtrafikken, har AutoKontroll-prosjektet potensial til å transformere jernbanedriften i Norge. Prosjektet er et samarbeid mellom Bane NOR og Norsk Regnesentral.
AutoKontroll-prosjektet tar sikte på å automatisere og forbedre utvalgte kontrolloppgaver av jernbanen. Dette ved å bruke kameraer, repetitivt bildeopptak og automatisk bildeanalyse. Formålet er å forbedre inspeksjonskontrollene ved å gjenkjenne feil og detektere endringer og avvik. Dette kan potensielt automatisere og forbedre kontrollene, noe som kan øke effektiviteten og redusere kostnadene forbundet med kontroll av jernbaneinfrastrukturen.
Prosjektet byr på flere FoU-utfordringer. Det vil kreve utvikling av et kamerasystem for å ta opp relevante bilder av jernbaneinfrastrukturen, samt metoder for å samregistrere bilder tatt av samme objekt på forskjellige tidspunkter. Videre vil det kreve utvikling av metoder for automatisk endrings- og anomalideteksjon i tidsserier av bilder, samt gjenkjenning av kjente feil og avvik.
Sluttresultatet vil bli evaluert gjennom en kvantitativ sammenligning av manuell og automatisk kontroll. Dette vil vise potensialet for å forbedre og automatisere enkelte kontrollrutiner, noe som kan føre til betydelige kostnadsbesparelser og mer effektiv drift. Prosjektet er et samarbeid mellom Bane NOR og Norsk Regnesentral.