Tilbake til søkeresultatene

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

The Centre for Children & Youth, Vulnerability, and Social Preparedness

Alternativ tittel: Senter for barn og unge og sosial beredskap

Tildelt: kr 30,0 mill.

Prosjektnummer:

350490

Prosjektperiode:

2024 - 2029

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

Til tross for relativt høy velstand og gode i sosiale tjenester i Norge, lever mange norske barn og unge i sårbare livssituasjoner. Mange står også i fare for å falle utenfor skole og sosiale fellesskap. Senter for barn og unge og sosial beredskap samler innsatsen innen forskning, utdanning og praksis for å møte disse samfunnsutfordringene, der også barn og unge skal involveres både i forskningsdesign, utforskning, dataanalyse og formidling. Med søkelys på sårbare livssituasjoner og sosial beredskap retter det tverrfaglige senteret oppmerksomheten mot sosiale, snarere enn individuelle sårbarhetsfaktorer. Sosial beredskap handler både om å utvikle forståelse for det sosiale limet i samfunnet, om å mobilisere ressurser i det offentlige og i det sivile samfunn, og lage ordninger som motvirker utenforskap. Dette kan være kritiske hendelser i hverdagen, som mobbing eller overgrep, eller større samfunnskritiske hendelser, som koronaepidemien er et eksempel på. Senteret arbeider for å skal frambringe kunnskap om sosial beredskap som tilnærming til tidlig innsats rundt barn og unge i sårbare livssituasjoner. Vi vil bidra med kunnskap om hvordan "samarbeid" og "sårbarhet" har blitt definert, forstått og anvendt, og hvordan sårbarhet oppstår i praksis. Videre vil vi bidra med kunnskap om hvordan skolen sammen med barn og ungeet, familien, lokalsamfunnet og offentlige aktører kan etablere en tidlig sosial beredskap for å fange opp og gi støtte til de som står i fare for å kunne oppleve utenforskap tidlig og gi støtte. Sammen med studenter, en rekke aktører i praksisfeltet og vårt internasjonale samarbeidsnettverk, har vi startet arbeid med å legge til rette for å utvikle og prøve ut forskningsbaserte samarbeidsmodeller og beredskapsøvelser på tvers av fag, disipliner, tjenester og sektorer. Ideen er at kunnskapen skal kunne brukes til å forbedre både praksiser og systemer, samt danne grunnlaget for å utvikle undervisningstilbud som kan styrke både profesjonsutdanninger og -praksiser. PrepChild har organisert forskningen gjennom seks arbeidspakker: 1) Forståelse av sårbarhet og risiko; kartlegge måten begrepene brukes og forstås i styringsdokumenter, forsknings- og undervisningslitteratur i en norsk og nordisk kontekst. 2) Barn og unges deltakelse og deres perspektiver på sårbarhet, risiko og hva som støtter. 3) Longitudinell feltstudie; en treårig studie av elever fra 5. klasse til ungdomsskole, om overganger og inkludering i skolen som en arena for hverdagsliv og læring. 4) Samhandling i kritiske situasjoner; hvordan ulike aktører samarbeider når barn og unge er i krise. 5) Sosial beredskap; utvikling av samarbeidsmodeller og sosiale beredskapsøvelser for kritiske hendelser og situasjoner, foreksempel ved mobbing, eller situasjoner med vold eller overgrep. 6) Senterledelse, utvikling av kunnskapssystem og kommunikasjon. I Prepchilds oppstartsår har vi hatt særlig fokus på planlegging av forskningsaktiviteten, rekruttering av 3 stipendiater og 1 post doc stilling, etablering av infrastruktur og forankringsarbeid ved Nord Universitet, organisasjonsutvikling, etablering av senterlokaler, plan for kommunikasjon og formidling, etablering av nærmere samarbeid med samarbeidspartnere i praksisfeltet nasjonalt og internasjonalt, gjennom en rekke samarbeidsmøter og seminarer. Vi har hatt særlig fokus på å etablere et godt samarbeid med Med ungdom i fokus, som er en stiftelse med ungdom, som er en av samarbeidspartnerne, som gir råd og bistår i arbeidet med å planlegge og legge til rette for barn og unges deltakelse i forskningen. Dette har de blant annet gjort gjennom ulike seminarer og to filmer som har bidratt med innspill til PrepChilds forskning. En viktig arena for å fremme samarbeid med praksisfeltet er “Partnerskap for ung inkludering i Nordland”, som består av Nordland Fylkeskommune, Statsforvalteren i Nordland, NAV Nordland, KS, Nordlandsforskning, Helse Nord RHF og Nord Universitet. Formålet med partnerskapet er at partene skal bli bedre kjent med hverandres tiltak og virkemidler for ung inkludering, utvikle samarbeidsformer og samarbeide på konkrete områder. Partnerskapet skal i fellesskap etablere og arrangere en årlig oppvekstkonferanse. Partnerskapsarbeidet konkretiseres gjennom toårige samarbeidsplaner på tema der hele partnerskapet kan bidra med å styrke tilbud og tjenester for barn og unge i Nordland.
Despite the relatively high wealth and robust social services in Norway, more Norwegian children and youth (C&Y) live in vulnerable situations than we might or should expect. Poverty is one factor that increases vulnerability, as does domestic and sexual abuse, and bullying and exclusion in school. C&Y who have endured these adverse contexts and conditions have a greater incidence of contact with child welfare services, of becoming juvenile crime offenders, and of being over-represented among those with low school performance. This proposal aims to establish a research centre that will coalesce its efforts in research, education, and practice to respond to these prevailing social challenges. By focusing on "children and youth in vulnerable life situations" rather than "vulnerable youth" we aim to refocus attention onto social, rather than individual, factors of vulnerability. Rather than treating vulnerability as a static concept, we start from a rigorous examination of how it has been defined, applied, and understood both institutionally and by C&Y themselves, by involving C&Y in both research design, exploration, data- analysis and dissemination. The PrepChild centre will focus on public social preparedness and the need to prevent marginalisation by redeveloping and optimising the conditions – in domestic spheres, educational arenas, social & digital domains, and local communities – of the lives of C&Y. Doing so effectively, however, requires more rigorous and critically informed collaboration between sectors & institutions, and our centre begins from an analysis of how 'collaboration' and 'vulnerability' have been engaged, understood, misunderstood, and misapplied. The PrepChild centre will become the hub for a nexus of research, education, and practice on social preparedness that can be applied through up-to-date training & exercises and collaboration across subjects, disciplines, services, & sectors.

Budsjettformål:

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

Finansieringskilder