Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Digital CACTUS, Digital CAre Contribution to the Transformation of User Services

Alternativ tittel: Digital CACTUS: Mot en digitalt støttet personsentrert tjeneste

Tildelt: kr 3,4 mill.

I Europa finnes et betydelig antall voksne som har sammensatte og langvarige helsetjenestebehov (SLB), og mange håndterer flere slike tilstander (Multi-SLB). På grunn av tjenestenes reaktive natur, mangel på koordinering, begrensede tilgjengelighet og sykdomssentrerte fokus, er det ufordrende for de tradisjonelle tjenestene å møte denne gruppens behov. Digital-CACTUS-prosjektet undersøker potensialet for digital støttede pasientforløp, som kombinerer tradisjonelle og digitale helsetjenester som videokonsultasjoner, avstandsoppfølging og digitale behandlinger. Denne tilnærmingen tar sikte på å gjøre helsetjenestene mer proaktive, personlige og tilgjengelige. Prosjektet har tre hovedmål: * Forstå forholdet mellom pasient og kliniker: Gjennom studier og undersøkelser utforsker vi hvordan digitale verktøy påvirker pasientforløpet og relasjonen mellom pasient og klinikere, med fokus på empati, støtte og personlig oppmerksomhet. * Utvikle et verktøy for hvor pasienten rapporterer behov for digital støtte : Dette verktøyet vil identifisere hvor digitale løsninger kan forbedre omsorgen ved å peke ut systemfeil og foreslå passende digitale inngrep. * Evaluere effekten av digitalt støttede pasientforløp: Kartlegging av bruken av digitale verktøy over hele Europa for å vurdere deres effektivitet og aksept i ulike helsetjenester. Digital-CACTUS kombinerer ekspertise innen Multi-SLB, digital medisin og pasientsentrert omsorg, med mål om å gi helsemyndighetene evidensbaserte anbefalinger. Dette sikrer at digital helsetjeneste bevarer grunnleggende menneskelige verdier og styrker tjenestenes bærekraft.

In European countries 25% have multiple long-term chronic conditions (MLTCs). Persons with MLTC represent 2/3ds or more of health care spending, because care systems are designed to handle single disease patients. Innovation of care, in terms of blended care models that augment traditional face-to-face care with technology is key to sustainability and continued quality of care. Blended care tools form a continuum from video consultation, asynchronous message exchanges, to remote patient monitoring and automated just-in-time interventions. Blended care models can support person-centered, proactive care, reduce the need for face-to-face visits and tailor care to the patients’ lives. However, poor implementation of blended care may disrupt workflows, cause digital exclusion or alter patient-clinician relationships. Our multidisciplinary research program aims at uncovering the potential gains and side effects of blended care at both patient and health system levels with a comprehensive research program with three work packages (WP). WP1. How will the digital transformation change patient–clinician relationships? The answer comes from an international survey eliciting patient and clinicians experiences. WP2. Which care-challenges could have been better supported by digital tools? Patients will recreate their care journey and indicate 1) “failures in care” and 2) whether blended care tools could have avoided or alleviated these failures. WP3. Mapping the potential impact of blended care in Europe through a large international survey of patients using the tool from WP2. We are five renowned teams in MTLCs, digital medicine and patient centered care, as well as a private partner which will translate research results into actionable tools. Our project provide decision makers with evidence on how technological tools should be implemented to optimize the delivery of health and care services while preserving the humanistic values of patient-clinician relationships.

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester