Det finnes mange ulike opplæringsprogrammer som har til hensikt å bidra til at ansatte og brukere opplever økt grad av trygghet og forebygger hendelser med aggresjon og vold. Møte med aggresjonsproblematikk (MAP) er et omfattende modulbasert opplæringsprogram utviklet for å forebygge og håndtere aggresjon og vold innen spesialisthelsetjenesten i Norge. MAP er resultatet av et nasjonalt samarbeidsprosjekt fra 2015 til 2019 mellom de fire regionale helseforetakene og Nasjonalt kompetansenettverk for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri (SIFER) som har utarbeidet et helhetlig opplæringsprogram som er standardisert, kunnskapsbasert og gir kvalitetssikret opplæring til ansatte.
Ph.d. prosjektet har som hovedmål å samle inn erfaringer med implementering av opplæringsprogrammet MAP i kommunehelsetjenesten. Opplæringsprogrammet er opprinnelig designet for døgnavdelinger i psykisk helsevern, men er nå også er tilpasset og implementert i ulike tjenestetilbud i kommunehelsetjenesten, herunder områdene psykisk helse, rus, psykisk utviklingshemming og autismespekterforstyrrelse. Prosjektet består av tre delstudier som har til hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte og brukere i kommunehelsetjenesten har med bruk av MAP, og hvordan avviks- og hendelsesregistreringer knyttet til vold, aggresjon og personalskader i kvalitetssystemet har endret seg under og etter implementeringsperioden. Ph.d.-prosjektet vil bidra med utvidet kunnskap om hvilken betydning og konsekvenser dette arbeidet har i kommunehelsetjenesten for ansatte og brukere. Resultatene vil også kunne få betydning for hvordan opplæring og vedlikehold av kompetanse knyttet til forebygging og håndtering av aggresjon og vold implementeres og driftes, samt bidra til den videre utviklingen av MAP til kommunehelsetjenesten.
Dette prosjektet har til hensikt å samle inn erfaringer med et opplæringsprogram opprinnelig designet for spesialisthelsetjenesten som nå også er tilpasset kommunehelsetjenesten. Den aktuelle kommunen har nå en stor satsing på implementering av MAP i flere virksomheter. Det foreliggende PhD prosjektet bidrar med forskning på denne satsingen, hvor betydningen av implementering av MAP i kommunehelsetjenesten vil undersøkes vitenskapelig.
Det finnes mange ulike opplæringsprogrammer som har til hensikt å bidra til at ansatte og brukere opplever økt grad av trygghet og forebygger hendelser med aggresjon og vold. Møte med aggresjonsproblematikk (MAP) er et omfattende modulbasert opplæringsprogram utviklet for å forebygge og håndtere aggresjon og vold innen spesialisthelsetjenesten i Norge (SIFER, 2019). MAP er resultatet av et nasjonalt samarbeidsprosjekt fra 2015 til 2019 mellom de fire regionale helseforetakene og Nasjonalt kompetansenettverk for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri (SIFER) som har utarbeidet et helhetlig opplæringsprogram som er standardisert, kunnskapsbasert og gir kvalitetssikret opplæring til ansatte.
PhD prosjektet har til hensikt å samle inn erfaringer med et opplæringsprogram opprinnelig designet for spesialisthelsetjenesten som nå også er tilpasset kommunehelsetjenesten. Prosjektet er en videreføring av implementeringen av MAP i den aktuelle kommunen, samt gjøre en grundigere undersøkelse av hvilke erfaringer ansatte og brukere har med bruk av et felles opplæringsprogram og hvordan dette påvirker avviks- og hendelsesregistreringer knyttet til vold, aggresjon og personalskader i kvalitetssystemet.
Når den aktuelle kommune nå viderefører implementering av MAP, er det ønskelig å gjennomføre et prosjekt hvor den overordnete hensikten er å undersøke hvilken betydning MAP har for ansatte og brukere.