Tilbake til søkeresultatene

UTDANNING-UTDANNING

Ensuring a Competent and sustainable workforce of Midwives in Norway

Alternativ tittel: Hvordan sikre en kompetent og bærekraftig arbeidsstyrke med jordmødre i Norge

Tildelt: kr 12,0 mill.

En sikring av en velutdannet, klinisk kompetent, tilstrekkelig utrustet og bærekraftig jordmorstyrke er avgjørende for å levere fødsel- og barselomsorg av høy kvalitet. Imidlertid hemmer nå den alvorlige mangelen på jordmødre, både globalt og i Norge, jordmødres innsats for å fremme trygg og adekvat omsorg, og for å effektivt å kunne veilede jordmorstudenter og mindre erfarne kolleger. Videre kan denne situasjonen påvirke jordmødrenes generelle helse og bidra til økt sykefravær. Det overordnede målet med dette prosjektet er derfor å bidra med kunnskap som kan brukes til å lage strategier rettet mot 1) å beholde erfarne og kompetente jordmødre i fødsel- og barselomsorgen, og 2) å sikre klinisk opplæring av høy kvalitet for både jordmorstudenter og jordmødre. For å oppnå dette vil vi undersøke norske jordmorstudenters kliniske kompetanse, jordmødres selvvurderte kompetanse, arbeidsrelaterte intensjoner og risikofaktorer for å forlate yrket, samt potensielle faktorer som bidrar til sykefravær. Basert på dette vil vi utvikle og evaluere digitale læringsverktøy for å forbedre både jordmødres og jordmorstudenters kliniske kompetanse. Til slutt vil vi formulere beste praksis for hvordan en bærekraftig og klinisk kompetent arbeidsstyrke av jordmødre kan sikres i norske føde- og fødselsavdelinger, basert på intervjuer med politikere, økonomer, ledere og andre interessenter i de fire helseregionene i Norge.

Ensuring a well-educated, clinically competent, adequately resourced, and sustainable midwifery workforce is crucial for delivering high-quality care to women in maternity care. However, the serious shortage of midwives, globally and in Norway, currently inhibits midwives’ efforts to promote safe and adequate care, and to effectively supervise midwife students and less experienced colleagues. Further, the situation may impact midwives' overall health contributing to increased sickness absence. Thus, the overall purpose of this project is to contribute knowledge to inform strategies aimed at 1) retaining experienced and competent midwives in maternity care, and 2) to ensure high-quality clinical training for both midwife students and midwives. To do so, we will investigate Norwegian midwife students’ clinical competence at various stages, midwives’ self-rated competence, work-related intentions and risk factors for leaving work, and potential factors contributing to sickness absence. Based on that, we will develop and evaluate digital learning tools to improve both midwives’ and midwife students’ clinical competence and formulate best practices for how a sustainable and clinically competent workforce of midwives can be ensured in Norwegian labor and postpartum wards. We will employ a broad dissemination and exploitation strategy targeting and involving all Norwegian universities providing midwifery education, relevant policy makers from the Norwegian health sector, and industry stakeholders. As a result, this project will enable monitoring midwife students’ self-reported clinical competence, provide insights into how to retain and reintegrate experienced midwives into the workforce, how to prevent sickness absence, suggest new learning tools to enhance midwives’ and students’ clinical competencies, and finally, provide decision-makers’ suggestion on how a clinically competent and sustainable workforce of midwives can be ensured in Norwegian maternity care.

Budsjettformål:

UTDANNING-UTDANNING

Finansieringskilder