Den norske valgundersøkelsen er et pågående forskningsprosjekt som har som formål å analysere valg, valgresultater, velgeratferd og velgernes holdninger over tid. Valgundersøkelsene i 2025 og 2029 bygger videre på den store mengden tidligere forskning som er gjennomført innenfor dette prosjektet.
Det er et viktig mål for prosjektet å ha en grad av kontinuitet når det gjeldet institusjonell tilhørighet, forskningsdesign, datainnsamling og analyser av velgeratferd. Videre vil valgundersøkelsene i 2025 og 2029 videreutvikle og fornye denne forskningstradisjonen. Et overordnet mål for prosjektet er å utvikle en oppdatert forklaringsmodell for stemmegivning og velgeradferd i vår tid.
Den viktigste datakilden i prosjektet er en omfattende velgerundersøkelse som blir gjennomført i etterkant av hvert valg. Tidligere undersøkelser strekker seg tilbake til 1957, og utgjør et unikt historisk datamateriale som gir informasjon om norske valg og velgere og hvordan disse har utviklet seg over tid. Et viktig formål med valgundersøkelsene i 2025 og 2029 er å gjennomføre sammenliknbare undersøkelser ved disse to valgene, i samarbeid med Statistisk Sentralbyrå. Dataene er tilgjengelige for forskere hos Sikt. En rekke tidsserier og enkle analyser er også tilgjengelig for allmennheten via nettsiden www.valgforskning.no. Nettsiden vil også bli oppdatert og videreutviklet i løpet av prosjektperioden.
Hovedpublikasjonen fra prosjektet er en norsk bok som inneholder forskning på høyt nivå, men som også er skrevet for et allment publikum. I 2023 publiserte prosjektet «Politikk i urolige tider. En studie av stortingsvalget 2021», redigert av Johannes Bergh og Atle H. Haugsgjerd.
Prosjektets deltakere er aktive formidlere av kunnskap i offentligheten. I skriftlige medier ble valgprosjektets forskere sitert over 1000 ganger i det siste året. I tillegg kommer en lang rekke intervjuer og opptredener som eksperter i TV og radio, samt kronikker og kommentarartikler.
The Norwegian National Election Study is unique both in its length and in its tradition of collecting high quality data on Norwegian voter behavior. A key strength in this project, the first iteration of which was undertaken in 1957, lies in the long time-series of data and analyses that enable historical comparisons. The first overarching goal of the NNES 2025 & 2029 is therefore to provide continuity with respect to data-collection, analyses of key topics, institutional affiliation and publication of findings. Furthermore, the NNES 2025 & 2029 aims to update our models of voter behavior to a modern time, taking into account trends that we have seen in recent years, employ new data, expand collaboration with other researchers domestically and internationally and tackle new research questions.
The project will have a series of core tasks that are central to any national election study. This includes data collection, ensuring continuity with respect to previous studies, the main analyses of voter behavior and developing new models of such behavior. Dissemination of results through a book publication in Norwegian as well as through widespread participation in public forums and in the media. The NNES of 2025 & 2029 further includes five work packages. WP1 Election campaigns, will be responsible for the Norwegian National Election Campaign Study. WP2 Media studies focuses on the media's role in elections, including new information technologies, such as artificial intelligence (AI). WP3 Voter turnout and social background looks at social inequalities in turnout in part through experimental or quasi-experimental studies of political mobilization. WP4 Democratic legitimacy and political trust aims to study how voters view and interact with the political institutions of democracy. WP5 Political elites and representation looks at the relationship between political elites (such as party members, politicians, representatives) and voters.
Budsjettformål:
DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning