Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk high schools (ENGAGE)

Alternativ tittel: Engasjement, utvikling og dannelse i norsk folkehøgskole (ENGAGE)

Tildelt: kr 12,0 mill.

ENGAGE blir det største forskningsprosjektet på Folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økende anerkjennelse av den sosiale dimensjonen av ungt utenforskap i form av demokratisk og sosial deltakelse og at unge som står utenfor har mindre tillit til det politiske systemet. Norske FHS er et tillegg til det formelle utdanningssystemet, og når unge vurderer noe annet enn skole/jobb etter videregående, er det like mange som vurderer FHS som vurderer førstegangstjeneste. Et år på FHS er en arena for å utvikle sosiale evner, konfliktløsning og samarbeid. Man bor på internat på skolen med ansatte til stede hele døgnet, det er ingen karakterer eller eksamen, og det er fokus på demokratisk danning og allmennkunnskap. ENGAGE er et 5-årig prosjekt med prosjektperiode 1.11.2024–31.10.2029. Prosjektgruppen består av forskere fra NORCE i samarbeid med forskere fra USN og NOVA. Vi har et tett samarbeid med Folkehøgskolerådet, og en referansegruppe bestående av svenske og danske representanter samt representanter fra alle de 5 FHS-organisasjonene for de 83 FHS i Norge. Prosjektet består av tre arbeidspakker. I WP1 gjøres kvalitative longitudinelle dybdeintervju med elever. WP2 er en storskala surveyundersøkelse blant alle elever ved alle FHS i Norge, samt alle tidligere elever de siste 3 årene. WP3 ser på registerdata blant alle disse, i tillegg til registerdata for søkere til FHS som av ulike årsaker ikke startet på skolen. Vi vil samle inn data til å kunne se på utviklingen blant hele gruppen (rundt 30’000 unge) over en periode på 10 år. Ved å kombinere disse datakildene ønsker vi å svare på kunnskapsgapet om betydningen av FHS for den enkelte, arbeidslivet og samfunnet, fra ulike perspektiver.

The primary objective of ENGAGE is to investigate the impact and meaning of Norwegian Folk High Schools (FHS) in the light of societal engagement and participation among Norwegian youth. The project objectives are pursued by a broad methodological approach organized into three work packages (WPs): Longitudinal interviews (WP1): How does FHS as a bounded community shape young adults’ understandings of their “place in the world”, enable participation, belonging and a sense of mattering; and what aspects of an FHS year address or enable perceived conversion factors for life goal realization and aspects of active citizenship? Large-scale survey (WP2): How do variables related to societal engagement, relational and psychological wellbeing, change over the schoolyear among young adults at Norwegian FHS; and how do they perceive the impact and meaning of the social and educational aspects of the FHS experience on their current and future participation in society? Registry-based analyses (WP3): How do educational and working life pathways, and democratic and civic participation, of young adults who have attended FHS evolve in the years following the schoolyear, and how does it differ from their peers? And how do variables from the survey study relate to future participation in society? ENGAGE is led by an interdisciplinary team of researchers with expertise in psychosocial sciences, educational sciences, health promotion, sociology, and psychology. The research team will use a mix of qualitative and quantitative methods to address established knowledge gaps in the scientific literature on the challenge of disengaged youth that is highly relevant to policy and practice fields in education, learning and competence development.

Budsjettformål:

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder