Forskningsprosjektet setter søkelys på å transformere opplæringen for samiske barn. Målet er å omforme hvordan opplæring gis i samisk barnehage, skole og lærerutdanning, og å støtte samiske barn for å styrke sin identitet og bygge motstandskraft. Målet er å omfavne samisk kultur ved å inkludere tradisjoner og kunnskap i undervisningen, skape et støttende miljø der barn kan være stolte over arven sin. Forskningen skal også fremme forståelse ved å utforske hvordan utdanning kan fremme forsoning og respekt for samer og urfolks rettigheter samtidig som den støtter bærekraft. For å få kontakt med samfunnet vil forskerne tilbringe tid i samiske barnehage-, skole- og lærerutdanningsmiljøer, observere dagliglivet, delta i samtaler og ha verksteder for å forstå utdanningsmiljøenes behov bedre. En sterk tilknytning til natur er avgjørende for samisk kultur og helse, og forskningen ønsker å støtte revitalisering av denne forbindelsen, og erkjenner dens betydning. I tillegg vil forskerne analysere gjeldende utdanningspraksis og politikk for å se hvordan de inkluderer utomhus pedagogikk og reflekterer samiske læreres ambisjoner for fremtiden. Forskningsarbeidet er basert på en modell som oppmuntrer til bevissthet, respekt for kultur og bedre utdanningskvalitet. Transformering av samisk opplæring skaper et mer inkluderende og støttende læringsmiljø som anerkjenner samisk kultur og støtter barns utvikling.
The purpose of this research project is to explore approaches to transform and reshape Sámi educational methodologies in Sámi Early Childhood Education and Care (ECEC), primary school and teacher education such that they strengthen Sámi children’s identity and resilience. The research project aims further to study reconciliation at the levels of national education, Sámi and Indigenous rights and sustainability. The theoretical approach and methodology will draw upon Indigenous methodologies by creating a space for Indigenous ways of being and knowing on the land, thinking and articulating the world. The transformation process is central to the research, and we will engage with many Sámi ECEC and primary school institutions. This transformative process-oriented approach will be combined with ethnographic fieldwork. The researchers will immerse themselves in the everyday life of the educational setting and conduct observations, engage in dialogues, write fieldnotes and arrange workshops, in combination with critical analyses of educational documents. The participants will be involved in thematic analyses and writing processes. Further, the researchers will critically analyse the structures guiding education. This will focus on how land education is considered in these structures and on Sámi teachers’ wishes for the future of schooling. In traditional knowledge, connection to the land can be sensitive, political and private. Connection to the land can be unconscious and might need to be revitalised. Balanced ecosystems and ownership of and access to traditional land have been recognised as improving health status among Indigenous peoples. The analysis of the educational frameworks and regulations and workshop materials will be based on a theoretical framework for a transformational Indigenous praxis model. This model will promote critical awareness, reconciliation, cultural consciousness and so enhancing educational quality.