Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

KI i engelsk- og norskfaget

Alternativ tittel: EDUCATE: AI and formative assessment in school in light of LK20

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektnummer:

352576

Prosjektperiode:

2024 - 2028

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Dette doktorgradsprosjektet skal utforske læreres holdning til og bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisningen, og underveisvurdering i skolen i lys av LK20, det nåværende læreplanverket. KI er teknologi som vil kunne ha stor betydning for utformingen av vurderingspraksiser i skolen, både fordi den byr på muligheter for læring som bør utnyttes og fordi den bringer med seg utfordringer når det gjelder elevenes læringsprosesser. Underveisvurdering handler om hvordan lærere legger til rette for at elever får vist kompetanse og hvordan lærerne fanger opp og gir respons på kompetansen eleven viser i løpet av, og ikke kun på slutten av, læringsprosessen. Prosjektets første artikkel vil kartlegge hvordan lærere forholder seg til, bruker, underviser i og eventuelt vurderer elevenes bruk av KI i undervisningen. Dette er et nytt område som det er finnes begrenset forskning på. Prosjektets andre artikkel vil kartlegge om det er skjedd en endring i læreres vurderingspraksis ved innføringen av LK20, som ga nye føringer for vurdering i fagene og ga vurdering en mer sentral plass i læreplanene. Prosjektets tredje artikkel vil kartlegge elevers erfaring med underveisvurdering under LK06 og LK20. Prosjektet vil komme frem til implikasjoner for fremtidig praksis på de tre områdene nevnt ovenfor. Forskningsprosjektet inngår som en del av EDUCATE, et skoleforskningsprosjekt ved UiO hvis forskningsdesign er longitudinelt (2015-2024). Det vil derfor være mulig å gjennomføre systematiske og komparative studier på tvers av skoler over tid - og læreplaner. Prosjektet vil i hovedsak anvende videoobservasjon som metode (observert perspektiv), i tillegg til elevspørreskjema, lærerlogger og lærerintervjuer (selvrapportert perspektiv). Det innebærer et mixed methods design der kvalitative og kvantitative metoder integreres. Et slikt forskningsdesign vil gi verdifull kunnskap om undervisnings- og vurderingspraksiser i ulike fag, både i ungdomsskolen og den videregående skolen

Hovedmålet med doktorgradsprosjektet er altså å utvikle kunnskap om hvordan KI preger norske klasserom. Ettersom ett av skolens mandater er å styrke elevenes digitale kompetanse, er det svært viktig å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere og elever kan bruke KI på en måte som styrker elevenes læringsprosesser. Prosjektet skal undersøke hvordan KI tematiseres og implementeres gjennom å analysere lærerintervju og klasseromsundervisning (videoobservasjon). Prosjektet er knyttet til forskningsprosjektet EDUCATE – Evaluering av Fagfornyelsen i fag, ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo (UiO). Prosjektet undersøker læreres perspektiv på og bruk av KI gjennom et mixed methods design. Utvalget består av norsk- og engelskklasser på ulike trinn på ulike ungdomsskoler og videregående skoler. Dataene ble samlet inn i perioden 2021-2024. I Artikkel 1 utgjør lærerintervju datagrunnlaget, mens jeg i Artikkel 2 anvender videoobservasjon som metode. I Artikkel 3 kombineres datamateriale fra videoobservasjon og lærerintervju. Målet er å gjennomføre systematiske og komparative klasseromsstudier. Forskningsdesignet vil kunne gi kunnskap om perspektiver på og implementeringen av KI i norske klasserom. Denne kunnskapen er det stort behov for.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder