Tilbake til søkeresultatene

UTVIKLING-UTVIKLING

Building Healthy Food Environment in Schools: Evaluating Co-created Interventions in Low Resource Settings

Alternativ tittel: Bygge et sunt matmiljø i skoler: Evaluering av samskapte tiltak i ressursfattige omgivelser

Tildelt: kr 12,0 mill.

Feilernæring er en stor bekymring blant ungdom i lavressursland som India og Nepal. Dårlig ernæring i ungdomsårene øker risikoen for tidlig utvikling av sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer og psykiske helseproblemer, med langvarige effekter på den generelle helsen. Skoler kan spille en nøkkelrolle i å fremme sunn mat, men mange skoler klarer ikke å møte de unike utfordringene til utsatte familier eller engasjere hele samfunnet for å skape et støttende miljø. Prosjektet BetterNutrition4Adolescent ønsker å adressere dette ved å samarbeide med skoler i urbane områder av Delhi i India og Budhanilkantha i Nepal. Prosjektet vil engasjere brukergrupper – studenter, foreldre, lærere, matleverandører, kantinepersonell og skoleledelsen – for å identifisere barrierer og faktorer som påvirker kosthold ved skolen. Sammen vil brukergruppene samskape intervensjoner tilpasset skolen og samfunnet. Vi vil også utvikle strategier for implementering som tar hensyn til logistiske og kulturelle utfordringer for å innpasse intervensjonene sømløst i skolen. Prosjektet vil evaluere intervensjonenes tilgjengelighet, gjennomførbarhet og hvor effektivt det har vært i å redusere overvekt, fedme og undervekt, samt om det forbedrer kvaliteten på kostholdet, fysisk aktivitet, psykisk helse og munnhygiene. En kostnadseffektivitetsanalyse vil vurdere muligheten for bærekraftig implementering og skalering til lignende settinger. Dette globale helseprosjektet er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og erfarne forskere fra India – Public Health Foundation of India (PHFI), Nepal – Institute for Implementation Science and Health (IISH) og University of Birmingham, UK. Prosjektet vil også rekruttere PhD- og postdoktor-kandidater ved partnerinstitusjoner i India og Nepal for å styrke lokal forskningskapasitet og fremme akademisk samarbeid.
Malnutrition (under- and over-nutrition) during adolescence contributes to the early onset of non-communicable diseases, significantly affecting future health and well-being. While global underweight rates have decreased, India and Nepal still face high underweight levels alongside rising obesity and overweight rates. Despite availability of cost-effective school-based nutrition interventions, their impact in schools in low-income countries has been inconsistent due to limited focus on environmental factors that support healthy behaviors. The BetterNutrition4Adolescent project addresses these gaps by working with schools in marginalised communities from Delhi, India, and Budhanilkantha, Nepal. Stakeholders—including students, parents, teachers, food vendors, and administrators—will help identify barriers and facilitators in the school food environment. Using qualitative methods, we will explore individual, social, and system factors that influences healthy behaviors. We will co-design with stakeholders, a tailored, multicomponent interventions to promote healthy food environment in schools. The project will develop implementation strategies to overcome logistical and cultural challenges, ensuring seamless integration of interventions into the school calendar. We will evaluate the feasibility, acceptability, and effectiveness of these intervention in reducing overweight, obesity, and underweight while improving diet quality, physical activity, mental well-being, and oral health. A cost-effectiveness analysis will assess sustainability and scalability. This interdisciplinary project hosted by NTNU will fosters equitable partnerships with researchers from PHFI-India, IISH-Nepal, and University of Birmingham-UK, leveraging expertise in nutrition, epidemiology, global heath, health economics and implementation science. PhD and postdoctoral exchanges will strengthen collaboration, enabling sustainable solutions for adolescent health and nutrition in low-resource settings.

Budsjettformål:

UTVIKLING-UTVIKLING