Fremveksten av kunstig intelligens har utløst nye muligheter for utvekslinger mellom feltene datavitenskap og psykologi. Et viktig skjæringspunkt er utforskningen av hvordan KI-systemer kan utformes for å bedre forstå og samhandle med individers kognitive prosesser. Forholdet mellom kunstig intelligens og kognitive prosesser er et viktig fokusområde for å utvikle KI-systemer som ikke utelukkende er effektive, men i tillegg også gunstige for samfunnet.
Individer bruker språket som hovedmodalitet for å dele og utvikle ideer. Likevel er det ofte slik at individer fra ulike faggrupper med ulikt vokabular og idégrunnlag må samarbeide. I slike situasjoner kan språket være en hindring for utviklingen av felles forståelsesrammer, og dermed medføre misforståelser, frustrasjoner og forsinkelser i samarbeidsprosessen. I slike situasjoner er det nyttig å legge til visuelle holdepunkter i form av figurative representasjoner, som støtter den språklige kommunikasjonen.
Dette prosjektet har som hovedmål å undersøke hvordan språklige forklaringer kan visualiseres figurativt ved hjelp av ulike mentale modeller for å bedre mellommenneskelig forståelse og kommunikasjon.
Prosjektet vil undersøke betydningen av mentale modeller for kommunikasjon og samarbeidsprosesser, anvendbarheten til ulike KI-baserte modeller for generering av visualiseringer som supplement til språket, samt produktiviteten av figurative visualiseringer i ulike gruppe-sammensetninger, hvor faglig, språklig og demografisk bakgrunn varieres.
Fremveksten av kunstig intelligens har utløst nye muligheter for utvekslinger mellom feltene datavitenskap og psykologi. Et viktig skjæringspunkt er utforskningen av hvordan KI-systemer kan utformes for å bedre forstå og samhandle med individers kognitive prosesser. Forholdet mellom kunstig intelligens og kognitive prosesser er et viktig fokusområde for å utvikle KI-systemer som ikke utelukkende er effektive, men i tillegg også gunstige for samfunnet.
Individer bruker språket som hovedmodalitet for å dele og utvikle ideer. Likevel er det ofte slik at individer fra ulike faggrupper med ulikt vokabular og idégrunnlag må samarbeide. I slike situasjoner kan språket være en hindring for utviklingen av felles forståelsesrammer, og dermed medføre misforståelser, frustrasjoner og forsinkelser i samarbeidsprosessen. I slike situasjoner kan det være nyttig å anvende visuelle holdepunkter i form av figurative representasjoner, som kan støtte den språklige kommunikasjonen.
Dette prosjektet har som hovedmål å undersøke hvordan kunstig intelligens kan tilegnes kunnskap som reflekterer menneskers mentale modeller, for å videre figurativt fremstille disse modellene. Dette for å bedre mellommenneskelig forståelse og kommunikasjon.
Dette prosjektet vil undersøke betydningen av mentale modeller for samarbeidsprosjekter, teste ulike KI-baserte modeller som kan avkode språklig kommunikasjon og oversette det til figurative modeller, samt undersøke produktivitet, ved hjelp av KI-genererte figurative mentale modeller, i ulike gruppe-sammensetninger, hvor faglig, språklig og demografisk bakgrunn varieres.
Prosjektet vil benytte en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder. Det vil gjennomføres spørreundersøkelser, intervjuer og observasjoner av samarbeids- og kommunikative situasjoner. Det vil også utvikles KI-modeller som vil evalueres på språklig kommunikasjon og evne til å fremstille slik informasjon figurativt.