I årenes løp har mange flyplasser blitt konfrontert med behov for å skalere infrastrukturen i takt med endret flytrafikk. Å bygge flere rullebaner er kostbart og tar lang tid. Flyplassens fysiske fotavtrykk øker også betraktelig, med negative miljømessige og logistiske konsekvenser. En bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet ved å pakke trafikken tettere frikobler etterspørselen fra infrastrukturen og gjør flyplassene mer smidige og robuste med hensyn til endringer i flytrafikken.
Som en løsning på denne utfordringen har vi utviklet Integrated Runway Sequence Manager (IRSM) som inneholder avanserte AI-algoritmer for automatisk planlegging av rekkefølge og tider for ankommende og avgående fly, til integrerte og optimaliserte sekvenser på rullebanene basert på sanntidsinformasjon om flyenes status og posisjon. Validering av IRSM i operative omgivelser har vist at flyplasser kan øke kapasiteten til å håndtere større gjennomstrømning gjennom eksisterende infrastruktur, og flyselskaper kan forbedre forutsigbarheten og punktligheten på sine flyvninger. Ved å redusere flytiden gjennom mer effektive flyruter, eller unødvendig ventetid under taksing før avgang, vil IRSM føre til redusert drivstofforbruk og dermed reduserte klimagassutslipp. Teknologien er moden og har nådd TRL7.
I dette prosjektet vil vi utforske veier å bringe IRSM videre til å bli et kommersielt produkt. Vi må da bedre forstå det totale adresserbare markedet, konkurrenter, og hvilke barrierer knyttet til testing, validering og sertifiseringskrav som er relevante for IRSM. Fra denne innsikten vil vi utforske business cases for alternative produkter, med mål om å identifisere et som er levedyktig.